گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهره قلیان لالیمی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهره قلیان لالیمی

۲۷ خرداد ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهره قلیان لالیمی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش انقلاب اسلامی شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان نامه سرکار خانم زهره قلیان لالیمی: بررسی مقایسه ای حقوق زنان در قانون اساسی ج.ا.ا و قانون اساسی مشروطه.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ملک افضلی.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارجینی

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر باباپور.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
یکی از اصول مهمی که همواره دین مبین اسلام تأکید فراوانی به آن داشته است کرامت انسان اعم از زن و مرد است. دین مبین اسلام به عنوان کامل‌ترین ادیان در تشریع احکام، به حقوق زنان و مردان توجه ویژه داشته و برای هر کدام حقوق اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در نظر گرفته است. پایان نامه حاضر با هدف مقایسه جایگاه حقوق زنان در قانون اساسی مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با روش تحلیل محتوای کیفی به مهم‌ترین حقوق زنان در این دو قانون پرداخته است. زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه در طول تاریخ از حقوق حقه خود فاصله داشته و مورد بی‌مهری قرار می‌گرفتند. در طول زمان و به دنبال افزایش آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی، زنان به طور جدی پیگیر مطالبات و حقوق حقه خود شدند. اولین قانون ایران که در سال ۱۲۸۵ شمسی در زمان مظفرالدین شاه قاجار به تصویب رسید و نیز در متمم آن اشاره مستقیمی به حقوق زنان نداشته و غالباً در خصوص قوای حاکم بر جامعه اصول قانونی را وضع نموده است. این روند تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی ادامه داشت تا اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخلاف قانون اساسی قبلی، به حقوق زنان به طور مفصل در بخش‌های مختلف اشاره شده است. مبنای این رویکرد، اصل کرامت انسان‌ها اعم از زن و مرد، اصل برابری انسان‌ها اعم از زن و مرد در خلقت و تفاوت در تکوین و تشریع میان زن و مرد می‌باشد. در نگرش تطبیقی بین دو قانون اساسی، به حقوق سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی زنان به طور مفصل اشاره شده است و جامع بودن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص توجه به حقوق زنان در مقایسه با قانون اساسی مشروطه به اثبات رسیده است.

واژگان کلیدی
حقوق زنان، قانون اساسی مشروطه، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انقلاب اسلامی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها