گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا جلوند

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا جلوند

۱۷ مهر ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا جلوند، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش اخلاق اسلامی شنبه ۳۰/شهریور/۹۸ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: سکوت در اخلاق و عرفان.

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر مستقیمی.

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالقاسم زاده و جناب آقای دکتر محمد جواد فلاح.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
از دیدگاه اخلاق و عرفان، سکوت دارای ارزش و اهمیت بسیار و جایگاه و نتایج رفیعی است و خلأ پژوهشی محسوسی که علیرغم اهمیت آن وجود دارد مزید ضرورت بحث است معنای مشهور سکوت خاموشی از سخن گفتن غیر ضروی با دیگران است. سکوت در اخلاق را در چشم اندازهای متفاوت می‌توان به اقسامی نظیر سکوت واجب و مستحب یا سکوت عام و مضاف یا سکوت مثبت و منفی و … تقسیم کرد و در عرفان نیز مواردی نظیر سکوت از افشاء حقایق عرفانی، سکوت در مواجهه با موجودات ظاهر شده در مکاشفات و سکوت از حدیث نفس و سکوت در حین اذکار حصریه و … از اقسام سکوت محسوب می‌شوند.
زمینه‌های موفقیت در سکوت را در اخلاق می‌توان به وجود برخی از ملکات اخلاقی دیگر برگردانید ملکه مبارزه با خشم و غضب و ملکه مبارزه با وسوسه شیطان از این قبیل است و زمینه‌های موفقیت در سکوت در عرفان را نیز می‌توان به انجام برخی عبادات و اذکار و انس و محبت با خدا و نصب العین قرار دادن وعده‌های خدا را می‌توان از این جمله بر شمرد. سکوت در آثار واحوال عارفان متقدم نظیر ابن عربی و خوارزمی و جامی و … هم‌چنین عارفان معاصر نظیر علامه حسن زاده وامام خمینی و … جایگاه رفیع دارد. نتایج اخلاقی وعرفانی سکوت فراوانند و در اخلاق حدیثی نیز بسیار بدانها اشاره شده است، مصون ماندن از بدی گناه و به ارمغان آوردن حکمت و سلامت از خطا و اشتباه و ایجاد محبت و زینت‌بخشی در دل‌ها و اعطاء وقار و … از جمله این نتایج است.

واژگان کلیدی
اخلاق، عرفان، سکوت، صمت، زمینه، موانع، اقسام.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها