گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم سحر فرهادی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم سحر فرهادی

۱۹ شهریور ۱۴۰۱

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم سحر فرهادی، مقطع کارشناسی‌ارشد، گرایش مبانی نظری اسلام سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایان‌نامه: مبانی، معیار و اهداف علم دینی در اندیشه امام خمینی(ره).
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن پناهی‌آزاد.
استاد مشاور: جناب آقای دکتر ابوذر رجبی.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر نبویان.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
امام خمینی(ره) صلاح و سعادت جامعه و امت را در تبعیت علم از آموزه‌های وحی و جدایی این دو از هم را عامل خسارت انسانیت می‌داند. ایشان به صورت مستقل و به زبان تخصصی علمی و پژوهش‌های کلامی به مسئله علم دینی نپرداختند؛ اما اهتمام بالایی به این مسئله داشته و ابعاد آن را در ضمن مطالب مختلف، با جدیت مطرح کرده‌اند. با جستجویی نسبتا جامع می‌توان ابعاد این مسئله ازجمله، مبانی، معیار و اهداف علم دینی را در سخنان ایشان به دست آورد. این امر، مقدمه تحقق تمدن توحیدی جهانی است که نهضت شکوهمند اسلامی به زعامت امام راحل، با همان هدف آغاز یافت.
پژوهش حاضر با روش تبیینی ـ تحلیلی، کشف اندیشه و آراء امام خمینی(ره) در حوزه علم دینی، معطوف به سه محور یادشده را مدنظر دارد.
علم در معنای عام و نگاه فلسفی ایشان، امری هم سنخ وجود است اما این معنای عام در مصادیق خود، به هیئت دانش‌های مختلف، ازجمله علوم بشری جاری در نظام آموزش و دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد. علم دینی مدنظر ایشان نیز، به معنای علم مستقیماً برگرفته از متن کتاب و سنت نیست، بلکه علمی است که با ارزش‌های دین همسو و همراه باشد.
تکیه همه هستی به حق تعالی، امکان کسب معرفت به حقایق برای انسان، حقانیت گزاره‌ها و آموزه‌های دین وحیانی و صلاحیت انسان برای تحصیل سعادت ابدی از گذرگاه تأمین شرایط و موجبات خلافت حق‌تعالی، به ترتیب مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، دین‌شناختی و انسان‌شناختی علم دینی در دیدگاه امام خمینی هستند. معیارهای علم دینی در کلام امام خمینی(ره) عبارتند از: «ظلیت علوم امکانی نسبت به علم الهی، منبعیت عالم غیب نسبت به عالم شهود» به عنوان معیار هستی‌شناختی، «انطباق با فطرت الهی انسان، آیه‌ای بودن و نافع بودن» به عنوان معیار معرفت‌شناختی، «طهارت نفس عالم، دوری از انواع طاغوت، تدین و تعهد» به عنوان معیار انسان‌شناختی و علاوه بر این موارد به صورت ویژه در علوم انسانی توحیدی، الهی بودن موضوع علم. حاکمیت توحید، انسان‌سازی و تمدن سازی نیز اهداف علم دینی در کلام امام خمینی(ره) می‌باشند. از نظر ایشان علم دینی علمی است که این مبانی، معیار و اهداف توحیدی بر آن مسلط باشد و منتهی به عملی تعالی بخش شود.
امام(ره) برای تولید علوم توحیدی، دو رویکرد متفاوت در حوزه علوم انسانی و علوم طبیعی و فنی اتخاذ کرده است. رویکرد ایشان در زمینه تولید علوم انسانی توحیدی، استنباطی و روششان اجتهادی و در حوزه تولید علوم طبیعی و فنی توحیدی، تهذیب و تکمیل است اما به شکل مقطعی تا رسیدن به خودکفایی کامل در این علوم.
امام خمینی(ره) هر آنچه که در صراط مستقیم توحید نباشد را از سنخ منکرات می‌داند؛ براین اساس در نگاه امام هر دانش و دانشگاهی به نسبت بیگانگی‌اش با توحید و الزاماتش، به همان اندازه منکر و بی‌ثمر است ولذا به صورت جدی طالب دانش و دانشگاه اسلامی و مستقل است و تحقق این امر در نگاه توحیدی ایشان، غیرممکن نیست.

 

واژگان کلیدی
امام خمینی(ره)، علم، دین، علم دینی، توحید، تهذیب، خودکفایی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها