گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای سید محمود حسینی واشان

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای سید محمود حسینی واشان

۱۷ خرداد ۱۴۰۰

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای سیدمحمود حسینی واشان، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید:

موضوع رساله: آسیب‌شناسی دوگانگی باور و رفتار و درمان آن در پرتو قرآن و روایات.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد حسن زمانی.
اساتید مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رضایی اصفهانی و جناب آقای دکتر محمدجواد فلاح.
اساتید داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدحسین محمدی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد فاکر میبدی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کامران اویسی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش‌دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم به نقد رساله پرداخته و نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به نقد داوران پاسخ داده و یا برخی را پذیرفتند تا اصلاح شود. سپس اساتید به جهت ارزشیابی رساله به شور نشسته و نمره را مشخص نمودند. به بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده رساله
اسلام دین جامعی است که برای تمام جنبه‌های زندگی انسان برنامه دارد، هم در حوزه باورها و افکار، هم در حوزه رفتارها. در این میان، ارتباط و هماهنگی باورها و رفتارها از مهم‌ترین مباحث مورد تأکید منابع دین است که بدون شک وجود آسیب‌هایی پیرامون این مسئله، باعث دوگانگی میان آن‌ها می‌شود. آسیب‌شناسی گاهی با شناسایی مصداقی و جزئی آسیب‌ها محقق می‌شود، گاهی با پردازش طرح کلی و جامع. در این صورت هرچه خارج از مدار این طرح کلی باشد، به‌عنوان آسیب شناخته خواهد شد و هر آسیبی که در حوزه باورها و رفتارها رخ دهد، در دوگانگی میان رفتارها و باورها نقش خواهد داشت. با طراحی و اجرای این مدل، علاوه بر آسیب‌های سیستمی، موارد جزئی و مصداقی نیز شناسایی خواهد شد.
بر همین مبنا، اگر بپذیریم که پردازش باورها عبارت است از مجموعه عملیاتی که روی باورها صورت می‌گیرد تا هدف نهایی آن تحقق یابد، فرایند پردازش باورهای دینی شامل هفت مرحله خواهد بود؛ ۱. اکتساب و تولید، ۲. طبقه‌بندی، ۳. گزینش، ۴. تعالی و فرابری، ۵. تثبیت ۶. گسترش و توسعه و ۷. پیاده (عملی) سازی باورها.
در این پژوهش ضمن تبیین عناصر لازم در هر مرحله، آسیب‌های سیستمی و مصداقی آن شناسایی‌ و به راهکارهای مناسب برای درمان آن اشاره‌شده است. شناخت این فرایند، آسیب‌ها و راهکارهای درمان آن، علاوه بر ایجاد هماهنگی میان باورها و رفتارها، نقش مهمی در رشد و تعالی فردی و اجتماعی خواهد داشت.

 

واژگان کلیدی
دوگانگی، رفتار، باور، ایمان، عمل صالح، آسیب‌شناسی، راهکارهای درمان، نفاق، قرآن، روایات.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها