گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای یزدان رضوانی قهساره

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای یزدان رضوانی قهساره

۳۰ فروردین ۱۴۰۲

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای یزدان رضوانی قهساره، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع رساله: الگوی تربیت اعتقادی نوجوان در قرآن و روایات.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر رضایی اصفهانی.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید محمدصادق موسوی‌نسب.
اساتید داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کامران اویسی، جناب آقای دکتر محمدجواد فلاح، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی‌نقی فقیهی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش‌دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم به نقد رساله پرداخته و نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به نقد داوران پاسخ داده و یا برخی را پذیرفتند تا اصلاح شود. سپس اساتید به جهت ارزشیابی رساله به شور نشسته و نمره را مشخص نمودند. به بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده رساله
تربیت اعتقادی مهم‌ترین بُعد ساحت تربیت دینی است که زیربنای سایر ابعاد تربیتی انسان است. نوجوانی نیز پرچالش‌ترین و مهم‌ترین مرحله تربیت اعتقادی انسان است چرا که در این مرحله است که انسان به مرحله‌ای از بلوغ عقلی رسیده که آگاهانه و مستقل، عقاید خویش را انتخاب می‌کند. از این رو تربیت اعتقادی نوجوان، نیازمند الگویی خاص است. این الگو شامل مبانی، اصول و روشهای خاص تربیت اعتقادی نوجوان، براساس ویژگی‌های خاص اوست. این پژوهش در صدد تبیین این الگو از منظر قرآن و روایات است. روش به کار گرفته شده در این پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی و مبتنی بر منابع کتابخانه‌ای است. براساس پژوهش انجام شده، قدرت تعقل و اندیشه نوجوان، تفاوت‌ها و تغییرات فکری نوجوان، فطری بودن خداشناسی نوجوان، اختیار نوجوان در انتخاب عقیده، تأثیر شرایط بر نوجوان مهم‌ترین مبانی خاص تربیت اعتقادی نوجوان هستند. براساس این مبانی، اصل به کارگیری قوه تعقل نوجوان، رعایت تفاوت‌های نوجوانان و تفاوت درجات ایمان آنها، اصل تذکر به جای اثبات، اصل پرهیز از تحمیل عقاید واصل مدیریت شرایط، مهم‌ترین اصول خاص تربیت اعتقادی نوجوان هستند. روش پرسش و پاسخ، روش برهان و استدلال، روش علم آموزی، روش بصیرت‌افزایی، روش مباحثه و جدال، زمینه‌سازی، مدیریت الگوپذیری، هجرت، روش یادآوری نعمتها، عبرت‌آموزی، روش موعظه، تفکردر عالم آفرینش، پرهیز از طرد و تحقیر، پرهیز از طرح مسائل دشوار و سنگین نیز روشهای اختصاصی تربیت اعتقادی نوجوان هستند. حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیل، حضرت یوسف و حضرت موسى(علیهم‌السلام) از جمله نوجوانانی هستند که در قرآن می‌توان به عنوان الگوهایی برای تربیت اعتقادی از آنان یاد کرد.

 

واژگان کلیدی
تربیت اعتقادی، نوجوان، مبانی و اصول خاص، روش‌های تربیت، الگوی تربیت اعتقادی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها