گزارش جلسه دفاع رساله سرکار خانم سیده زهرا موسوی
۷ تیر ۱۴۰۱به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله سرکار خانم سیده زهرا موسوی، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع رساله: ارزیابی مبانی، اصول و روش های تربیت دوجنسیتی بر اساس اخلاق اسلامی.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر محمدجواد فلاح.
اساتید مشاور: جناب آقای دکتر سید علی حسینیزاده دهآبادی و حجتالاسلاموالمسلمین دکتر ابوالقاسمزاده.
اساتید داور: حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سید محمدصادق موسوینسب، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمد داودی، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمد بهشتی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلامالله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیشدفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم به نقد رساله پرداخته و نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به نقد داوران پاسخ داده و یا برخی را پذیرفتند تا اصلاح شود. سپس اساتید به جهت ارزشیابی رساله به شور نشسته و نمره را مشخص نمودند. به بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.
چکیده رساله
تربیت دوجنسیتی، سبک تربیتی با رویکرد تساویطلبی بین زن و مرد است. تربیت دوجنسیتی با تأکید بر تربیت یکسان دختر و پسر به دنبال پرورش افرادی است که در موقعیتهای مختلف، بتوانند متناسب با آن موقعیت، مردانه یا زنانه رفتار کنند. بهرغم گسترش این رویکرد هنوز ماهیت روشنی از آن ارائه نشده است. پژوهش حاضر برآن است تا علاوه بر تبیین ارکان تربیت دوجنسیتی به ارزیابی و نقد آن از نگاه اخلاق اسلامی بپردازد. با توجه به برنامه جامع اسلام برای تمام ابعاد زندگی بشر، بررسی و تطبیق رویکرد تربیت دوجنسیتی با اخلاق اسلامی در ضمن ارائه تصویر روشن از این رویکرد، نوع مواجهه با آن را نیز مشخص میکند. تحقیق حاضر با روش توصیف، تحلیل، نقد و مقایسه، به صورت کتابخانهای و با استفاده از منابع مرتبط از جمله روانشناسی، جامعهشناسی و مطالعات زنان به تبیین مبانی، اصول و روشهای تربیت دوجنسیتی پرداخته است. سپس با استفاده از منابع اسلامی، ارزیابی و نقد تربیت دوجنسیتی از نگاه اخلاق اسلامی ارائه شدهاست. پس از بررسیهای انجام شده به دست آمد که میتوان مبانی و اصول و روشهایی را به عنوان ارکان تربیتی این رویکرد معرفی کرد. در ارزیابی ارکان تربیت دوجنسیتی با اخلاق اسلامی نیز روشن شد که تربیت دوجنسیتی اختلاف مبنایی، اصولی و روشی با اخلاق اسلامی دارد. تربیت دوجنسیتی با نگاه تساوی طلب و بدون توجه به استعدادها و تواناییهای هر کدام از زن و مرد نسخه یکسانی را در عرصههای مختلف زندگی برای هر دو تجویز میکند که به استناد شواهد زن و مرد، خانواده و اجتماع در این مسیر دچار آسیب و بحران شدهاند؛ در حالی که اخلاق اسلامی با تکیه بر مبانی اسلامی و وحیانی برای هر جنس نقشهای خاصی را قائل است که علاوه بر اینکه با استعدادها و تواناییهایی هر کدام تناسب دارد؛ زمینه رسیدن به سعادت را هم برایشان فراهم میکند.
واژههای کلیدی
تربیت دوجنسیتی، آندروژنی، اخلاق اسلامی، مبانی تربیت دوجنسیتی، اصول تربیت دوجنسیتی، روشهای تربیت دوجنسیتی.