گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم طاهره‌سادات قتیل‌زاد

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم طاهره‌سادات قتیل‌زاد

۱۱ تیر ۱۴۰۳

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم طاهره‌سادات قتیل‌زاد، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف قرآن و حدیث یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایان‌نامه: عوامل و موانع تربیت از منظر آیات و روایات.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کامران اویسی.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمیدرضا کاظمی.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدحسین صاعد رازی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش‌دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم به نقد پایان‌نامه پرداخته و نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به نقد داوران پاسخ داده و یا برخی را پذیرفتند تا اصلاح شود. سپس اساتید به جهت ارزشیابی پایان‌نامه به شور نشسته و نمره را مشخص نمودند. به بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
با توجه به آیات قرآن کریم و روایات معصومین مبنی بر اهمیت تربیت و گفتار اندیشمندان علوم تربیتی در مورد تأثیرگذاری عوامل و موانع متعدد در تربیت انسان، در این پایان‌نامه پیرامون عوامل و موانع مؤثر در تربیت از راه گردآوری اطلاعات با روش توصیفی ـ تحلیلی به صورت فیش‌برداری، تحقیق انجام گرفت. از پژوهش صورت گرفته در موضوع تحقیق با استفاده از آیات و روایات نتایج زیر به دست آمد: مهم‌ترین عوامل مؤثر در تربیت از منظر آیات و روایات: اول: عوامل جبلی که نقش عالم ذر، فطرت، وراثت مختار آفریده شدن در تربیت بیان شد. دوم: عوامل اکتسابی که خود به فردی و اجتماعی و ماورایی و موهوبی تقسیم می‌شود. عوامل فردی مؤثر در تربیت: بینش انسان‌‌شناختی، بینش خداشناسی، بینش هستی‌شناسی؛ گرایش انسان به کمال گرایی، حق‌گرایی، محبت و امید؛ عوامل رفتاری مثل اعتماد به نفس، ایمان، تقوا، اطاعت از حجت خدا، توکل، توسل. عوامل اجتماعی همچون خانوادگی، محیطی، حکومتی، اقتصادی، فرهنگی در تربیت مؤثر است. عوامل ماورایی مثل فرشتگان، جنیان و شیطان در تربیت تأثیر دارد. عوامل دیگری به عنوان موهوبی و فیضی در تربیت تأثیر دارند. در آخر اثرات وضعی اعمال انسان از دعا، توسل، عبادت بیان شد. مهم‌ترین موانع تربیت از منظر آیات و روایات: اول: موانع فردی که به بینشی و گرایشی و اخلاقی تقسیم می‌شوند: ـ موانع بینشی: تقلید کورکورانه و تعصب، جهل، خرافات، عدم شناخت هویت و… ـ موانع گرایشی: حب دنیا، هوای نفس، احساس بی‌نیازی ـ موانع اخلاقی: انجام رذائل اخلاقی(مثل غرور، تکبر، بخل، دروغگویی)، بی‌مسئولیتی، عدم اعتماد به نفس، انجام مستمر گناه. دوم: موانع اجتماعی که شامل خانوادگی، محیطی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود.

 

واژگان کلیدی
عوامل تربیت، موانع تربیت، تربیت قرآنی، آسیب‌شناسی تربیت، تفسیر تربیتی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها