گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم مریم هنرجو

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم مریم هنرجو

۹ بهمن ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم مریم هنرجو، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: خودنمایی زنان در فضای مجازی؛ علل، آسیب‌ها و راهکارها.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر حسینعلی رحمتی.
استاد مشاور: سرکار خانم دکتر کاظم‌نژاد.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر یوسف غلامی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان‌نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
گسترش فضای مجازی موجب مشارکت و حضور هرچه بیشتر زنان در این فضا شده است. از این رو استفاده درست از فضای مجازی توسط کاربران زن یکی از دغدغه‌های نوینی است که توجه اخلاق‌پژوهان را به خود جلب، و انجام پژوهش حاضر را ضروری ساخته است. این پژوهش به دنبال تبیین مفهوم و مصادیق «خودنمائی / تبرج زنان در فضای مجازی» و شناخت علل، آسیب‌ها، و راهکارهای مناسب برای آن است. یافته‌های تحقیق نشان‌دهنده این است که مهم‌ترین عوامل تبرج زنان در فضای مجازی عبارت‌اند از: عدم رشد اخلاقی، شهرت‌طلبی، ضعف سواد رسانه، آگاهی نداشتن از عواقب خودنمایی در شبکه‌های اجتماعی و تربیت غلط خانواده. تبرج و خودنمایی / خود ابرازی زنان در فضای مجازی افزون بر اینکه خود یک رذیلت اخلاقی است، پیامد‌های دیگری را نیز به دنبال دارد که از آن جمله است: از بین‌رفتن کرامت انسانی زن، تحقیر و تمسخر زن، بدبینی و اختلاف بین همسران، افزایش طلاق عاطفی و واقعی، همچنین تشدید فاصله طبقاتی و رواج مصرف‌گرایی در جامعه. برای کاستن از این پیامدها و حل چالش‌ها باید راهکارهایی چون ارتقای سطح سواد رسانه زنان، افزایش آگاهی‌های دینی و اخلاقی آنها، همچنین نظارت دستگاه‌های حاکمیتی، تولید محتوای مناسب، تقویت نظارت درونی مورد توجه قرار گیرد. روش پژوهش در این پایان‌نامه از نظر گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای، و رصد میدانی فضای مجازی، به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی بوده و از نظر ارئه به‌صورت تحلیلی، انتقادی و کاربردی است. رویکرد کلی تحقیق نیز افزون بر بهره‌گیری از تحلیل‌های عقلی، استفاده از آموزه‌های اخلاقی اسلام است.

 

واژگان کلیدی
تبرج، خودنمائی، زنان، فضای مجازی، اخلاق فناوری اطلاعات.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها