گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای علیرضا عمادی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای علیرضا عمادی

۲ اسفند ۱۴۰۲

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای علیرضا عمادی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش مدیریت فرهنگی یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایان‌نامه: بازآفرینی عقلانیت وحی‌پذیر در توسعه فرهنگی.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ابراهیم عباس پور.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر میرصالح حسینی.
استاد داور: جناب آقای دکتر جعفر رحمانی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت گردید و با تشکر دانشجو از اساتید جلسه به اتمام رسید.

 

چکیده پایان‌نامه
تقابل ما و جهان مدرن به نوعی جدال سنت و مدرنیته را به خود به دنبال داشته و در ادامه نیز این رویارویی ادامه خواهد داشت. واکنش اندیشمندان نسبت به این تقابل متفاوت بوده است. عده‌ای به نفی سنت و دین پرداخته و در نهایت لائیسیته را به عنوان الگوی پیشرفت و رشد برگزیدند؛ عده‌ای به حمایت از سنت‌ها به همان شکل قبلی برخاستند اما نظریه عقلانیت وحیانی راه سومی در راستای پیوند محکم‌تر میان عقل و وحی بود. عقل قوه فکری و ذهنی انسان اما عقلانیت معطوف به جامعه است و در حقیقت عقلانیت وصف یک جامعه است. ارتباط این دو در این است که هرچقدر در یک جامعه افراد با عقل و رویکرد عقلی کنش‌های خود را انجام دهند، آن جامعه عقلانی‌تر است. عقلانیت وحیانی ویژگی‌های فراوانی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اهمیت وحی به عنوان منبع هستی دینی است و آزادی بیان با هدف کشف حقیقت اهمیت پیدا می‌کند. در عقلانیت وحیانی، وحی (نه نقل) به عنوان منبع قرار می‌گیرد. اما ارتباط میان عقلانیت وحی‌پذیر و توسعه فرهنگی در چیست؟ این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان عقلانیت وحی‌پذیر و توسعه فرهنگی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد عقلانیت وحی‌پذیر می‌تواند در توسعه فرهنگی نقش داشته باشد؛ زیرا یکی از مولفه‌های توسعه‌، عقل‌باوری است. از سوی دیگر مذهب یکی از بنیادهای کهن جامعه و فرهنگ ایرانی است و عقلانیت وحیانی با در نظر گرفتن این مولفه نیز می‌تواند باعث توسعه فرهنگی کشور گردد. پیوندی که این گفتمان ایجاد کرده این توانایی را دارد که کشور در راستای آن بتواند به توسعه دست یابد.

 

واژگان کلیدی
عقلانیت، عقلانیت وحیانی، توسعه فرهنگی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها