گزارش جلسه دفاع پایاننامه جناب آقای محسن دلریش
۷ اسفند ۱۴۰۲به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایاننامه جناب آقای محسن دلریش، مقطع کارشناسیارشد، رشته مدرسی اخلاق اسلامی سهشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایاننامه: تأثیر آداب استادی بر عملکرد علمی و تربیتی فراگیران در آموزش مجازی.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر محمدجواد فلاح.
استاد مشاور: حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حسینعلی رحمتی.
استاد داور: حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محیطی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلامالله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایاننامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت گردید و با تشکر دانشجو از اساتید جلسه به اتمام رسید.
چکیده پایاننامه
یکی از ابعاد مهم در تعلیم و تربیت در هر جامعهای تحقق اهداف فرهنگی و تربیتی و علمی آن است که استاد در آن جایگاه نقش بسزایی دارد. استاد به منزله مدیر کلاس و شخصیت تأثیرگذار در فرآیند تعلیم و تعلم میتواند تأثیرات تربیتی و اخلاقی قابل توجهی را در فراگیران ایجاد کند. این مهم در منابع دینی و در تعلیم و تعلم حضوری مورد توجه قرار گرفته و برای آن آدابی را ذکر کردهاند که رعایت و عدم رعایت آن آداب و رفتارها بر فراگیران تأثیر مستقیم میگذارد. با ورود به عصر جدید بخاطر مسائلی همچون کرونا، آلودگی هوا، گرما، سرما، تعلیم و تربیت در مدارس تعطیل و در بستر آموزش مجازی دنبال میشود. هدف از این پژوهش بیان این مسئله است که اگر رفتار و عملکرد استاد در آموزش حضوری تأثیر مستقیم میگذارد، در آموزش مجازی نیز عملکرد و رفتارش تأثیر گذار و هویداست و لذا دستگاهها و نهادهای تربیتی و علمی و اساتید باید واقف به این مسئله باشند. از آنجایی که روش این پژوهش تحلیلی و توصیفی بر اساس منابع کتابخانهای است، ابتدا در هر فصل به آسیبشناسی علمی و تربیتی مسئله و سپس به راهکارها و تأثیرات رعایت آداب استادی در آموزش مجازی بر عملکرد دانشجویان و فراگیران پرداخته شده است. بر این اساس آسیبهایی از قبیل: تقلب کردن، دلزدگی از علم و درس، غیبت و تاخیر در کلاس درس، به عنوان آسیبهای علمی و آسیبهایی از قبیل: خشمگین شدن، نفاق در گفتار و عمل، تند خویی، عدم صداقت و تحقیر کردن، را به عنوان آسیبهای تربیتی میتوان برشمرد. ارائه راهکارهای برون رفت از این آسیبها بخش دیگری از این رساله است که بر عملکرد استادان در فضای آموزش تأثیر گذاشته و باعث تأثیرات علمی چون منظم شدن، جدیت علمی، قدرشناسی علمی، دقت و اهتمام به علم و پژوهش و نتایج تربیتی چون صبور شدن،اعتماد به نفس، حُسنظن، احترام به دیگران و والدین، انصاف داشتن و محبت به دیگران را برای دانشجویان در پی خواهد داشت.
واژگان کلیدی
اخلاق آموزش، اخلاق ارتباطات و فناوری، آموزش مجازی، آموزش آنلاین، تأثیرات علمی و تربیتی، آسیبهای اخلاقی، آداب استاد.