گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم ملیحه مظفری

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم ملیحه مظفری

۲۰ تیر ۱۴۰۳

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم ملیحه مظفری، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش تبلیغ دین، سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایان‌نامه: تحلیل بازنمایی زن انقلابی در رمان های دفاع مقدس.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محسن قنبری‌نیک.
استاد مشاور: سرکار خانم دکتر مریم غازی اصفهانی.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید عباس حسینی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت گردید و با تشکر دانشجو از اساتید جلسه به اتمام رسید.

 

چکیده پایان‌نامه
جنگ تحمیلی توسط رژیم بعث عراقی و حمله به ایران، اثرات ژرفی بر زندگی مردم در تمام عرصه‌های فرهنگی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی داشته؛ به گونه‌ای که زندگی را دگرگون کرده بود. در این حادثه، زنان با حضور فعال خود، دوشادوش مردان در روزهای سخت جنگ مسئولیت‌های خطیری به عهده داشته‌اند از جمله پرستاری، امدادگری، خدمات پشت جبهه، و… که زنان عهده‌دار آن بوده‌اند. این زنان پس از جنگ بیکار ننشسته و به ضبط و ثبت خاطرات پرداخته‌اند. نگارش خاطرات زنان از جنگ در قالب داستان و رمان یکی حوزه‌های موردت توجه این دوره است. کتاب‌های رمان به دلیل مستندبودن و شیوه نگارش آن‌ها مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است و به همین خاطر رمان‌های دفاع مقدس رونق خاصی به بازار داد. تمرکز پایان نامه حاضر به تحلیل و بازنمایی زن انقلابی در رمان‌های دفاع مقدس است و با تعیین چهار رمان مشهور: دا، فرنگیس، دختر شینا، حوض خون، سعی کرده سه حوزه؛ اخلاقیات، اعتقادات، اعمال و رفتارهای زن انقلابی را در آن‌ها تحلیل نماید. این پژوهش از نوع تحلیل محتوای کیفی بوده است. لذا بعد از انتخاب رمان‌های مذکور، ابتدا جملات مرتبط و معنادار، استخراج و طی فرایندی از کدهای اولیه به مضامین محوری تبدیل شده‌اند. از مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش درباره ویژگی‌های زن انقلابی؛ می‌توان به مؤلفه‌های اخلاقی مانند: فرمانبرداری از والدین، خودساخته و جمع‌گرا، منزجر از جنگ؛ مولفه‌های اعتقادی همچون: مقید به فرائص دینی، مذهبی، انقلابی، فرهنگی، تربیتی و مولفه‌های رفتاری مانند: اهتمام به فعالیت‌های خدمت‌رسانی، امدادگری، پاسداشت شهدا اشاره کرد.

 

واژگان کلیدی
بازنمایی، زن انقلابی، دفاع مقدس، رمان.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها