گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم اعظم نیری آهنگر

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم اعظم نیری آهنگر

۲ اسفند ۱۴۰۲

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم اعظم نیری آهنگر، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش آشنایی با منابع اسلامی شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایان‌نامه: فرزند بیشتر و نقش آن در زندگی بهتر از منظر قرآن و حدیث.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی.
استادان داور: جناب آقای دکتر علیرضا کمالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدهادی منصوری.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت گردید و با تشکر دانشجو از اساتید جلسه به اتمام رسید.

 

چکیده پایان‌نامه
برخی کنترل جمعیت را نسخه استعماری ایالات‌متحده آمریکا برای جلوگیری از خطر اسلامی شدن یا آفریقایی شدن غرب یا امنیت غذایی دانسته‌اند ولی کشور آمریکا برای خود سیاست افزایش جمعیت را اجرا کرده است و کشورهای مختلف مانند چین، ژاپن، روسیه، آلمان و… دیگر از کنترل جمعیت پیروی نمی‌کنند و سیاست افزایش جمعیت را در پیش گرفته‎اند و برای آن مشوق‌هایی معرفی نموده‌اند. این در حالی است که برخی مسئولان داخلی کشور به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های اقتصادی مخالف فرزندآوری هستند و به‌رغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر فرزندآوری هنوز کشور به آن نقطه مطلوب نرسیده است و نگرانی از پیامدهای ناشی از پیری جمعیت کشور در آینده وجود دارد. ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ آﯾﺎت ﻗﺮآن و رواﯾﺎت اهل‌بیت ﻋﻠﯿﻬﻢ‎اﻟﺴﻼم درمی‌یابیم روﯾﮑﺮد ﻣﮑﺘﺐ اﺳﻼم بر فرزندآوری و افزایش جمعیت ﺑﻮده اﺳﺖ و چنین اتفاقی زندگی بهتری را برای افراد خانواده و جامعه رقم می‌زند؛ لذا ﻫﺪف از این تحقیق، تقویت شعار «فرزند بیشتر زندگی بهتر» است تا چالش‌های کاهش جمعیت و نگرانی‌های ناشی از پیری جمعیت در آینده مرتفع گردند و خانواده و جامعه‌ای قوی‌تر را رقم‌زده شود. روش تحقیق توصیفی، تبیینی و تحلیلی است و بیشترین اطلاعات گردآوری‌شده در تحقیق، کتابخانه‏ای خواهد بود و نتایج بررسی آیات و روایات‌ ﻧﺸـﺎن داد: جهان هدفمند بر زوجیت استوار است و خدای متعال، پروردگار جهانیان است و رزق و روزی آن‌ها و فرزندانشان را تضمین کرده است و لذا ترس از فرزندآوری به‌دلیل فقر بیهوده است و انسان‌های موحد در مشکلات فرزندآوری، مطمئن و آرام هستند و به گشایش و نصرت الهی همواره امیدوارند به او توکل و تکیه می‌کنند لذا در مقابل مشکلات زندگی و فرزندآوری راضی و تسلیم‌اند و ازنظر کارآمدی، فرزندان در پیشامدهای روزگار بر اقتدار، عزت و روزی خانواده می‎افزایند و یاور خانواده هستند و در جامعه تداوم‌بخش فرهنگ توحیدی‌اند؛ لذا فرزند بیشتر موجب زندگی بهتر است و نظر آیات و روایات و فقهاء بر تکاثر نسل است هر چند که فرزندآوری مخالفان و دلایلی نیز دارد.

 

واژگان کلیدی
آثار فرزندآوری، آرامش، امید، افزایش جمعیت، ازدواج، پیری جمعیت، توکل، رضا، زندگی بهتر، فرزندآوری، قرآن و حدیث، کارآمدی فرزندان، کنترل جمعیت.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها