گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم فاطمه فردمحمدی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم فاطمه فردمحمدی

۲ اسفند ۱۴۰۲

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم فاطمه فردمحمدی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش مشاوره شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۹ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایان‌نامه: نقش تعدیل کننده بهزیستی معنوی در رابطه استفاده از فضای مجازی و بروز افسردگی در دانشجویان زن.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مسعود نورعلیزاده.
استاد مشاور: سرکار خانم دکتر فاطمه ملک‌شاهی.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر جعفر جدیری صابونی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت گردید و با تشکر دانشجو از اساتید جلسه به اتمام رسید.

 

چکیده پایان‌نامه
افسردگی یکی از چهار بیماری ناتوان‌کننده در جهان است و یکی از عواملی که سبب بروز این بیماری می‌شود فضای مجازی است. پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش تعدیل‌کنندگی بهزیستی معنوی در رابطه با استفاده از فضای مجازی و بروز افسردگی در میان دانشجویان زن انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی است که در آن از روش‌های ارتقایافته پژوهش‌های چندمتغیری رگرسیون چندگانه استفاده شد. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی خانم‌های دانشجوی استان قم بودند که با روش نمونه گیری در دسترس، تعداد سیصدنفر انتخاب شدند و به طور همزمان تست افسردگی بک (۱۹۶۱)، اعتیاد اینترنتی یانگ (۱۹۹۸)، چک لیست محقق ساخته (با استفاده از آن میزان استفاده از فضای مجازی سنجیده می شود) و پرسشنامه بهزیستی معنوی دهشیری (۱۳۸۸) پاسخ دادند.
یافته‌های پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از فضای مجازی و اعتیاد اینترنتی با افسردگی رابطه معنادار مثبت وجود دارد. و میان بهزیستی معنوی با میزان استفاده از فضای مجازی و افسردگی رابطه معنادار منفی وجود دارد همچنین نقش تعدیل‌کنندگی بهزیستی معنوی در استفاده از فضای مجازی و بروز افسردگی معنادار می‌باشد. بدین معنا که هر چه بهزیستی معنوی افراد بالاتر باشد، احتمال بروز افسردگی در استفاده از فضای مجازی و اینترنت کمتر است. داشتن نگرش مذهبی و زندگی معنوی سبب می‌شود افراد متناسب با نیاز خود و در ساعت‌هایی محدود، از فضای مجازی استفاده کنند و محتوایی که از آن استفاده می‌کنند نیز در چارچوب و نگرش معنوی آن‌ها باشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد افراد دارای بهزیستی معنوی، غالبا از سکو (پلتفرم‌)های ‌ایرانی استفاده می‌کنند و محتوایی که دنبال می‌کنند نیز متناسب با اهداف و نیاز آنهاست وبا هدف سرگرمی نیست. همچنین نتایج نشان داد افراد دارای بهزیستی معنوی کنترل بیشتری بر انتخابشان دارند و زمان و امور خود را به درستی مدیریت می‌کنند؛ در نتیجه این افراد در استفاده از فضای مجازی کمتر دچار اعتیاد اینترنتی و افسردگی می‌شوند بنابراین در برنامه‌های پیشگیری و درمان لازم است به مؤلفه‌های معنوی در مدیریت استفاده از فضای مجازی و پیشگیری از آسیب‌های ناشی از آن از جمله افسردگی بیش از پیش توجه شود.

 

واژگان کلیدی
افسردگی، بهزیستی معنوی، فضای مجازی، اینترنت، اعتیاد اینترنتی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها