گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم زهرا داستانی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم زهرا داستانی

۱۷ تیر ۱۴۰۳

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم زهرا داستانی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش تبلیغ دین شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایان‌نامه: شیوه‌های اقناع‌سازی رسانه‌های بیگانه در حجاب اجباری (با تأکید بر دانشجویان).
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید عباس حسینی.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر روح‌الله عباس‌زاده.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر قنبری‌نیک.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت گردید و با تشکر دانشجو از اساتید جلسه به اتمام رسید.

 

چکیده پایان‌نامه
لزوم توجه بیش از پیش به موضوع حجاب و واکاوی مشکلات و چالش‌های پیش رو در زمینه رعایت حجاب و رسیدن به فواید و ارزش‌های آن، امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث عالمان و دانشمندان در حوزه معارف و دین مطرح گشته است. رسانه‌های معاند به دنبال استفاده از آخرین شیوه‌ها و ابزارهای ممکن، جهت جلوگیری از رسیدن ملت جمهوری اسلامی ایران به ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌باشند و در این راه از هیچ‌گونه ابزاری چشم پوشی نمی‌کنند. در این میان ابزار اقناع به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین روش‌های تأثیرگذاری بر مخاطب در تمامی رسانه‌ها مطرح بوده است.
روش مطالعه‌ای این تحقیق، از نوع تحلیلی توصیفی بوده و در ابتدا به شناخت و بررسی فراوانی تکنیک‌های اقناع مخاطب، به کار رفته در برنامه‌هایی از شبکه BBC فارسی که مطالب مرتبط با مقوله قانون حجاب را ارائه می‌دهند، پرداخته شده و ضمن بررسی راهکار‌های مورد استفاده آنان به تشریح شیوه‌های مورد استفاده اقناع مخاطب و ریز ابزار‌های مورد استفاده آنان، اهتمام ورزیده شده است. نتایج نشان داد که بیش از هر کدام از کاربست‌های اقناع مخاطب، رسانه BBC فارسی از کاربست احساسی برای اقناع و تأثیرگذاری روی مخاطبین استفاده نموده و تمرکز اصلی را بر استفاده از موارد تأثیرگذار احساسی بر روی جامعه، علی‌الخصوص دانشجویان و جوانان قرار داده است، همچنین تأکید و تمرکز بالای این رسانه به ارائه جزئیات و در صورت لزوم در بعضی از خبرها و رویدادها، نپرداختن به اصل ماجرا و تأکید بر جزئیاتی است که اصل موضوع خبر و اتفاق را به سایه می‌کشاند تا با استفاده از بعد منطق در کاربست‌های اقناع مخاطب، بتواند به ذهن جامعه مخاطب نفوذ کند و همینطور نشان داد که استفاده از نام‌ها، جایگاه‌ها، ارگان‌ها و شخصیت‌های مهم فرهنگی، سیاسی و هنری در راستای تصدیق موارد غیر صدق در متن اصلی خبرها و رویدادهای اتفاقی وجود دارد که می‌تواند به موثق بودن اعتبار اخبار حتی جعلی بیافزاید.

 

واژگان کلیدی
اقناع، BBC فارسی، شیوه‌های رتوریکی، مخاطب، رسانه، قانون حجاب.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها