گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای سیدمحمد حسینی رزمگاهی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای سیدمحمد حسینی رزمگاهی

۱۰ دی ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای سیدمحمد حسینی رزمگاهی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش تاریخ و تمدن اسلامی چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: کارگزاران امامی مذهب دارای آثار و خدمات فرهنگی و تمدنی در دولت عباسی ( دوره سوم و چهارم خلافت عباسی ).
استاد راهنما: حجت‌الاسلاموالمسلمین دکتر سیدعلی حسین‌پور.
استاد مشاور: حجت‌الاسلاموالمسلمین دکتر یاوری سرتختی .
استاد داور: حجت‌الاسلاموالمسلمین دکتر مصطفی صادقی کاشانی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
حاکمیت گسترده اهل تسنن در جهان اسلام و سیاستهای ضدّ شیعی حاکمان، موجب تنزّل قدرت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شیعیان گردید. لکن با این وجود شیعیان حمایت از مذهب و هم‎مذهبان خود را بر خود یک فریضه دانسته و به طرق مختلف سعی می‎کردند از یکدیگر حمایت کنند. در این میان عده‎ای از شیعیان موفق می‎شدند به دربار حاکمان و والیان راه پیدا کنند که برخی از این شیعیان، امامی مذهب و برخی دیگر منتسب به سایر فرقه‎های شیعه هستند. این نگارش در صدد شناسایی و معرفی امامی مذهبانی است که به دربار حاکمان راه یافته و خدمات شایانی به جامعه ارائه داده‎اند. لکن مع الاسف نام این افراد بصورت عمد یا غیر عمد در لابلای منابع تاریخی گمنام مانده و اشاره چندانی به نام و خدمات آنها نشده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که این دسته از امامی مذهبان که به دربار حاکمان راه یافته‎اند خدمات زیادی از خود به یادگار گذاشته‎اند. برخی از این خدمات عبارتند از: حمایت از شعائر دینی همچون ساخت و بازسازی اماکن مقدسه مثل حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، بارگاه ائمه بقیع و غیره؛ حمایتهای مالی و معنوی از شیعیان در قالب نگرفتن مالیات یا پرداخت صدقات به آنها، تألیف کتب و ساخت مدارس و کتابخانه‎های بزرگ در جهت حفظ آثار شیعیان؛ مبارزه با دشمنان و غیره.

واژگان کلیدی
خلافت عباسی، امامی مذهب، کارگزاران، آثار و خدمات، فرهنگ و تمدن.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها