گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای احسان انصاری

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای احسان انصاری

۱۰ دی ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای احسان انصاری، مقطع کارشناسی ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش آشنایی با منابع اسلامی پنج شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: راهکارهای تعصب زدائی از منظر قرآن و نهجالبلاغه.
استاد راهنما: حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمد هادی منصوری.
استاد مشاور: جناب آقای دکتر دانشکیا .
استاد داور: جناب آقای دکتر کمالی،

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلامالله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
بررسی راهکارهای تعصب‌زدایی در قرآن و نهج‌البلاغه عنوان پایان‌نامه است. اهداف پژوهش عبارتند از: تبیین مواضع ارزش‌ها و دستاوردهای اسلامی درعرصه‌های مختلف، خاصه درون دینی از منظر آیات و روایات، تبیین نظامات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی اسلام وحکومت اسلامی و ترسیم تمدن اسلامی و تهیه راهکارهای مناسب جهت پاسخگویی به نیازها و مسائل ومشکلات مذهبی و دینی متناسب بامأموریت‌های سازمان‌ها. در این تحقیق، از روش گردآوری کتابخانه‌ای و از نوع داده پردازی توصیفی ـ تحلیلی و به کمک اسناد نوشتاری و سامانه‌های رایانه‌ای و نرم افزارهای علمی و از روش تجزیه و تحلیل اطلاعات آمیزه‌ای و تلفیقی بهره برده می‌شود. در تمامی پژوهش‌های اعم از کتب ومقالات و پایان‌نامه‌ها از توجه به مبحث راهکارهای تعصب‌زدایی در قرآن و نهج‌البلاغه غفلت شده است وشاید به طور جزئی اشاره شده است. اما این پژوهش به طور خاص وتخصصی به راهکارهای تعصب‌زدایی در قرآن و نهج‌البلاغه پرداخته است که درنوع خود جدید است. این تحقیق شامل فصول زیر است: در فصل اول به کلیات و مفایم پرداخته شد. در فصل دوم به ریشه‌های تعصب و پیامدهای آن در قرآن و نهج‌البلاغه اشاره می‌شود. در فصل سوم راهکارهای بینشی مواجهه با تعصبات ناپسند که به بررسی آن‌ها پرداخته می‌شود. در فصل چهارم با تفحص در آیات قرآن و نهج‌البلاغه به برخی از راهکارهای گرایشی مواجهه با تعصبات ناپسند پرداخته شد. در فصل پنجم، راهکارهای کنشی در مواجهه با تعصبات ناپسند مورد بررسی قرار گرفت. از دستاوردهای تحقیق می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: عوامل تعصب عبارتند از: حب ذات و علاقه شدید به نیاکان؛ پایین بودن سطح فکر و فرهنگ، شخصیت زدگی و… ریشه هاو پیامدهای تعصب در قرآن و نهج‌البلاغه شامل موارد ذیل می‌شود: تکبر، شخصیّت زدگی، نادانی، منشأ بسیاری از خلقیات ناپسند، سبب تفرقه و تشتت، عامل رکود و درجازدگی. راهکارهای بینشی مواجهه با تعصبات ناپسند دارای موارد زیر است: الف) حجت درونی که شامل پذیرش کارآمدی داوری عقل، برطرف کردن موانع کاربست عقل و… می‌شود. ب) حجت بیرونی که عبارتست از: این جهانی و آن جهانی. راهکارهای گرایشی مواجهه با تعصبات ناپسند شامل: سکینه قلب، کنترل عواطف و احساسات (حب و بغض ها) و… می‌شود. راهکارهای رفتاری مواجهه با تعصبات ناپسند دارای موارد زیر می‌شود: در ارتباط با حق (در ساحت تعصبات) و در ارتباط با باطل.

 

واژگان کلیدی
عوامل تعصب، ریشه‌های و پیامدهای تعصب، تعصب مثبت و منفی، تعصب‌زدایی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها