گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای محمدعلی مقیسه

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای محمدعلی مقیسه

۹ بهمن ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای محمدعلی مقیسه، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی دوشنبه ۰۶ بهمن ۹۹ ساعت ۱۲:۴۵ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: اصول، چالش‌ها و راهکارها در اخلاق نوجوانی از منظر منابع اسلامی.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدتقی اسلامی.
استاد مشاور: جناب آقای دکتر فدایی.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر آل‌بویه.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان‌نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
حل مشکلات و چالش‌های اخلاقی در دوران نوجوانی، از دغدغه‌های مهم نوجوانان، والدین و مربیان در این دوران به شمار می‌آید، ضمن اینکه مسائل اخلاقی بسیاری در این دوران واقع می‌شود. افزون بر این، جهت بررسی و بیان کامل چالش‌های اخلاقی در دوران نوجوانی، باید حیطه‌های ارتباطی نوجوان را که شامل ارتباط نوجوان با خدا، خود، دیگران و طبیعت می‌شود را نیز در نظر داشت.
ترویج اصول اخلاقی در دوران نوجوانی، می‌تواند تأثیر بسزایی در جواب به این دغدغه باشد و این ترویج می‌تواند از طریق بیان اصول اخلاقی با توجه به حیطه‌های ارتباطی نوجوان و همچنین راهنمایی برای حل چالش‌های اخلاقی در دوران نوجوانی صورت بگیرد.
این پژوهش در حد توان و بضاعت اندک علمی نگارنده، بر اساس روش‌ها و اهداف اخلاق کاربردی نگاشته شده است و به عنوان زمینه‌ساز نگارش منشوری اخلاقی برای نوجوانان می‌باشد. مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این پژوهش عبارتند از: تعیین اصول اخلاق نوجوانی در حیطه‌های ارتباطی نوجوان با توجه به منابع اسلامی، بیان مصادیق چالش‌های اخلاق نوجوانی بر اساس چهار حیطه‌ ارتباطی نوجوان؛ اخلاق بندگی، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی و اخلاق زیست محیطی، به همراه ارائه راهکارهایی که نوجوان، والدین و مربیان را در حل چالش‌های اخلاقی در دوران نوجوانی یاری می‌نماید.

 

واژگان کلیدی
اخلاق کاربردی، دوران نوجوانی، اخلاق نوجوانی، اصول اخلاقی، چالش‌های اخلاقی، راهکارهای اخلاقی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها