گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای میر رسول علوی‌نژاد

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای میر رسول علوی‌نژاد

۶ مهر ۱۴۰۱

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای میر رسول علوی‌نژاد، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی اخلاق اسلامی چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایان‌نامه: سیره اخلاقی معصومان علیهم السلام با همسران ناسازگار.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدحسین رکن‌الدینی.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر اصغر اخوی.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد هدایتی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
سیره اخلاقی معصومان(علیهم‌السلام) درتمامی زمینه‌ها بهترین تابلو و الگو برای تأسیس مدینه فاضله و شکل‌گیری خانواده مبتنی بر اصول اسلامی است. وجود اسوه و چهارچوب‌های فکری، کرداری و گفتاری و اخلاقی در روابط خانوادگی برای هر انسانی توفیقی در جهت تکامل هرچه بهتر اوست. بر این اساس شناخت سیره اخلاقی معصومان و به کارگیری آن در زندگی، نقش بسزائی در سعادت وتکامل نسل جوان دارد.
این تحقیق، سیره اخلاقی معصومان(علیهم‌السلام) با همسران ناسازگار را بررسی کرده است و علل و زمینه‌های ناسازگاری و سیره کلامی و غیر کلامی معصومان(علیهم‌السلام) با همسران ناسازگار تحلیل کرده است، که با آگاهی و پیش‌گیری به موقع از آنها، میتوان لذت زندگی مشترک و خوشبختی را بیش از پیش احساس کرد.
روش گردآوری مطالب، روش توصیفی و تحلیلی و اطلاعات کتابخانه‌ای و فیش‌برداری و مطالعه روایات تفسیری صورت گرفته است. در نهایت به این نتیجه رسیده‌ایم چنانچه خانواده‌ای بر اساس سیره اخلاقی معصومان(علیهم‌السلام) شکل گیرد، آنگاه روابط اعضای خانواده بر مدار مودت و محبت، رفق و ملایمت، تفاهم و توافق شکل خواهد گرفت. درغیر این صورت منجر به از بین رفتن آرامش و صمیمیت در خانواده و ایجاد خشونت، کینه‌توزی و بی‌توجهی به رشد و تکامل خود و فرزندان و فزونی طلاق و… خواهد شد و می‌تواند تأثیرات ناسالمی بر ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی و… داشته باشد.
همچنین این تحقیق تلاش می‌کند تا تصویری از سیره کلامی معصومان که برخی از آنها عبارتند از: اظهار عشق و محبت، صداقت، پند و اندرز، اصلاح عیوب،… وهمچنین سیره غیر کلامی معصومان که برخی از آنها عبارتند از: گذشت، تغافل، صبر،… را ارائه نماید تا با الهام گرفتن از سیره والای ایشان، درس زندگی خداپسندانه‌ای را روبروی مخاطبان در جامعه قرار دهد.

 

واژگان کلیدی
سیره اخلاقی، همسران ناسازگار، همسران معصومان.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها