گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای علی سلگی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای علی سلگی

۶ مهر ۱۴۰۱

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای علی سلگی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی مبانی نظری اسلام چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایان‌نامه: بررسی تطبیقی گستره علم امام(ع) از دیدگاه شیخ مفبد و علامه طباطبایی.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدباقر مرتضوی‌نیا.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن پناهی‌آزاد.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید اباذر نبویان.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
امام(ع) دارای مقام جانشینی رسول خدا(ص) است که از جمله مباحث مربوط به این جانشینی، علم امام(ع) می‌باشد. میزان وگستره علم امام(ع) به خاطر ارتباط با عصمت ایشان و این که در اعصار مختلف در بین علماء مسلمان مورد اختلاف بوده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است از أهمیّت بالایی برخوردار می‌باشد؛ به طورکلّی دو دیدگاه در رابطه با گستره علم امام(ع) وجود دارد برخی علم امام(ع) را محدود و برخی دارای گستره وسیع‌تری می‌دانند به همین خاطر در این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی گستره علم امام(ع) در حوزه‌های اصول معارف و أحکام شرعی، آیین رهبری، لغات و حِرَف و صنایع از دیدگاه شیخ از متقدّمین و طباطبایی از متأخرین به هدف بررسی جزئی نظریّه این دو عالم بزرگ در این حوزه ها؛ پرداخته شده است که موجب باز شدن دریچه‌ای جدید برای پژوهش گران در پژوش جزئی از گستره علم امام(ع) در این حوزه‌ها می‌باشد. یافته‌ها و حاصل این پژوهش را می‌توان این گونه بیان نمود که به اعتقاد شیخ امام درحوزه علم به أصول معارف و أحکام شرعی و آیین رهبری علاوه بر اینکه نسبت به این علوم علم بالفعل دارد این علم برای ایشان ضروری نیز می‌باشد اما در رابطه علم امام نسبت به لغات و حِرَف و صنایع قائل به این نیستند که امام به این أمور به صورت بالفعل و همیشگی عالم است چرا که از نظر ایشان نه عقل و نه قیاس، نه این علم را واجب می‌دانند و نه ممتنع و روایات نیز نمی‌تواند اثبات گر این علم به صورت بالفعل و همیشگی باشد و در مقابل، از نگاه امام(ع) به خاطر داشتن مقام نورانیّت که فعلیّت محض است نسبت به همه چیز به صورت بالفعل علم دارد که از جمله این معلومات علم به لغات و حِرَف و صنایع می‌باشد و داشتن این علم برای ایشان ضروری است.

 

واژگان کلیدی
گستره علم امام، علم به معارف، علم به أحکام شرعی، علم به حرف و صنایع و لغات، دیدگاه شیخ و دیدگاه طباطبایی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها