گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای رحیم نوروزی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای رحیم نوروزی

۲۶ بهمن ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای رحیم نوروزی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۵ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: عوامل و پیامدهای اخلاقی تمسخر اقوام از منظر قرآن و روایات.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر محمدجواد فلاح.
استاد مشاور: جناب آقای دکتر مهدی فدایی.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسین احمدی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از ر پایان‌نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
یکی از مشکلات رایج اخلاقی جوامع خصوصاً در جامعه اسلامی و کشور ما مسئله تمسخر اقوام است، این موضوع از آنجایی مورد توجه است که ممکن است پیامدهای فردی و اجتماعی جبران ناپذیری را به بار آورد، از اینرو شناخت ریشه‌ها و عوامل اخلاقی بوجود آورنده این رذیله اخلاقی مانند جهالت، غرور و تعصب از اهداف این پژوهش است.این مسئله پیامدهای اخلاقی و آثار زیانباری مانند تخریب شخصیت و تخریب اخلاقی جامعه و همچنین پیامدهای مضر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نا امنی اجتماعی را در پی دارد. ازجمله منابع مهمی که می‌توان در حل مسئله و موضوع مورد بررسی قرار گیرد، قرآن و روایات معصومین(ع) است. در متون دینی به ویژه آیات قرآن و روایات مسئله تمسخر اقوام مورد نکوهش قرار گرفته است به ویژه اینکه آیه ۱۱ سوره مبارکه حجرات با خطاب اخلاقی «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ» افراد را از تمسخر قومیت بر حذر داشته است. مسئله این تحقیق، بررسی عوامل و پیامدهای اخلاقی این رذیله خسارت‌بار از منظر قرآن و روایات معصومین است، بررسی‌های انجام شده در این منابع اسلامی نشان‌دهنده این مسئله است که عوامل فردی، اجتماعی و نیز عوامل معرفتی، عاطفی و رفتاری در انجام این رذیله اخلاقی دخیل هستند. از پیامدهای سوء این مسئله که براساس قرآن و روایات معصومین (ع) مورد شناسایی قرارگرفته رامی توان به پیامدهای فردی، اجتماعی و فرهنگی سیاسی و به اعتبار دیگر به پیامدهای جسمی، روحی، روانی و اخلاقی تقسیم نمود. ما براساس این تحقیق و تحلیل آیات و روایات مربوط به مسئله، به تبیین دقیق این عوامل و پیامدها خواهیم پرداخت.

 

واژگان کلیدی
اخلاق اجتماعی، اخلاق قرآنی، تمسخر اقوام، عوامل تمسخر، پیامدهای تمسخر، آیات روایات.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها