گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم سکینه احمدیان

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم سکینه احمدیان

۲۹ آبان ۱۴۰۰

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم سکینه احمدیان، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایان‌نامه: مطالبه‌گری در نظام جمهوری اسلامی ایران از منظر مقام معظم رهبری.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر امیر سیاه‌پوش.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر باباپور.
استاد داور: جناب آقای دکتر اخترشهر.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
پژوهش حاضر با عنوان مطالبه‌گری در نظام جمهوری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری نگاشته شده، مطالبه‌‌گری به معنای طلب و درخواست است که به بر پایه‌ای از مفاهیم عمیق دینی، چون امر به معروف و نهی از منکر، حق خیرخواهی برای حاکم، مشورت خواهی از مردم، نظارت در اسلام، انتقاد و… استوار بوده و در آن علاوه بر شناخت و بیان مشکل، به ارائه راه ‌حل و راهکار و تلاش برای رفع مشکل نیز پرداخته می‌‌شود. با این حال، خط‌‌مشی مطالبه‌‌گری عمومی در کشور هنوز به صورت مشخص ایجاد نشده چرا که مطالبه‌گری یک مهارت است و نیاز به آموزش و یادگیری دارد. با گذر از دهه چهارم جمهوری اسلامی؛ یعنی دهه پیشرفت و عدالت، تأکید فراوان امام خامنه‌‌ای بر لزوم مطالبه‌گری عموم مردم براساس پیگیری آرمان‌های انقلاب اسلامی، و با وجود تمام ضرورت‌ها و نیازها، تا به امروز این مهم به صورت علمی و همه‌ جانبه، کالبدشکافی نگشته است. بنابراین این پژوهش، با پرداختن به ضرورت مطالبه‌گری در حکومت دینی، بیان دلایل مطالبه‌گری، ابعاد و لوازم مطالبه‌گری و همچنین لوازم آن پرداخته، تا ضمن ارئه تحلیلی درست از مطالبه امام خامنه‌ای، چراغ راهی برای ایفای نقش هر فرد در دوام و قوام حکومت دینی باشد.

 

واژگان کلیدی
مطالبه‌گری، نظارت، نصیحت، انتقاد.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها