گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم نصیبه گلی حصاری

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم نصیبه گلی حصاری

۱۸ آبان ۱۴۰۱

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم نصیبه گلی حصاری، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش آشنایی با منابع اسلامی دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایان‌نامه: مستندات قرآنی روایات اخلاقی امام رضا(ع).
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد هادی منصوری.
استاد مشاور: جناب آقای دکتر کمالی.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدحسین محمدی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
این پژوهش با عنوان «مستندات قرآنی روایات اخلاقی امام رضا علیه‌السلام» با هدف تحلیل روایات تفسیری در حیطه اخلاق فردی و اجتماعی و نیز تطبیق آن با آیات قرآن تدوین شده است. ائمه معصومین علیهم‌السلام مفسران قرآن کریم هستند و به‌یقین روایات تفسیری که از ائمه معصومین به جای مانده برترین تفسیر در بین تفاسیر می‌باشد و از آنجا که ائمه معصومان خارج از قرآن سخنی نمی‌فرمودند، مستندسازی روایات آنها به قرآن این امر را آشکار می‌کند. بنابراین این تحقیق که با روش نقلی ـ وحیانی و گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و پردازش داده‌ها به‌صورت توصیفی و تحلیلی روایات امام رضا علیه السلام را در دو حوزه فردی و اجتماعی مستند به آیات قرآن کریم کرده که این کار علاوه بر مستندسازی روایات، تفسیری در شرح مقاصد، معانی و مصادیق آیات اخلاقی نیز است که بعضی از این روایات، مفسر آیات اخلاق فردی و برخی بایدها و نبایدهای ارتباطات انسان با یکدیگر می‌باشد. حاصل پژوهش و پروژه حاضر این است که در بین روایات امام رضا علیه السلام روایات اخلاقی کمترین آمار را به خود اختصاص داده و در این نوشتار به آن روایاتی که به صورت مستقیم و صریح به مؤلفه‌های اخلاقی اشاره شده آورده و مستند به آیات قرآن شد که در حوزه فردی، مسائلی مانند زهد، صبر و حلم، قناعت، عجب، دنیاگرایی، تسلیم و دوری از هوای نفس و در حوزه اجتماعی مؤلفه‌هایی مانند صله‌رحم، تواضع و فروتنی، احسان و انفاق، مدارا و… پرداخته شد. همچنین از نتایج دیگر این است که بسیاری از سخنان اهل بیت علیهم السلام در قالب روایات تفسیری بیان شده و جوامع روایات تفسیری نیز از قرون نخستین تاکنون گویای این مطلب است. بنابراین قرآن و روایات به عنوان دو ثقل گران‌بها، خدمات متقابل به یکدیگر دارند و این دو هرگز از هم جدا نخواهد بود.

 

واژگان کلیدی
اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، روایات امام رضا علیه السلام، روایات اخلاقی، روایات اجتماعی، مستندات قرآنی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها