گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم افسانه گرامی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم افسانه گرامی

۱ بهمن ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم افسانه گرامی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: تبرج در اخلاق اسلامی (مفهوم، معیارها و مصادیق).
استاد راهنما: جناب آقای دکتر محمد جواد فلاح.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رکن‌الدینی.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی‌رضا آل‌بویه.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده پایان‌نامه
ازجمله مفاهیم مورد نکوهش قرآن کریم مفهوم«تبرج» است که در آیه ۶۰ سوره نور و ۳۳ سوره احزاب منعکس شده است. این ویژگی اخلاقی که همراه بانمودهای مختلف بیرونی است به عنوان امری مذموم است که قرآن آن را از اعمال دوران جاهلیت می‌داند و زنان را از این کار نهی می‌کند. دراین نوشتار ضمن تبیین دقیق واژه تبرج و بیان واژه‌های هم‌ سو، مقصود قرآن از این واژه تشریح شده است. تبیین معیارهای این واژه از دیدگاه اخلاق و بیان معیارهای تبرج در پوشش، گفتار و رفتار هدف دیگر این پایان نامه است. ازآنجاکه قلمرو تبرج زنان گسترده‌تر از اظهار زینت در پوشش است، مظاهر دیگر از جمله تبرج در گفتار و رفتار را نیز در برمی‌گیرد؛ بنابراین هرگونه اظهار جمال و زینت، کشف و خودنمایی چه در پوشش، محتوای گفتار یا نحوه رفتار که جلب نظر نامحرم و ایجاد زمینه‌های فساد و فحشا را به دنبال داشته باشد مورد بررسی قرار گرفته است.
در این نوشتار با روش کتابخانه‌ای در گردآوری داده‌ها و شیوه توصیفی – تحلیلی به بررسی ادله‌های عقلی و نقلی در موضوع پرداخته شده است و با تبیین و تطبیق دیدگاه قرآن با مصادیق امروزی به برخی از نمودهای تبرج در دوران معاصر پرداخته شده است.
از دیدگاه قرآن تبرج که جلوه‌های امروزی آن بیشتر در فضا ومحیط‌های مجازی انعکاس یافته است زمینه ایجاد مفاسد اخلاقی شد وکانون خانواده واجتماع را با مخاطرات اخلاقی مواجه می‌سازد. شناخت این مفهوم و تطبیق آن با مصادیق امروزی از دیدگاه قرآن کریم می‌تواند زمینه فهم ومعرفت اخلاقی افراد شده و آنها را از افتادن در ورطه گناه نجات بخشد.

واژگان کلیدی
قرآن کریم، تبرج، اخلاق اسلامی، مفهوم تبرج، معیار تبرج، مصادیق تبرج.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها