گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم آمنه قریب‌دوست قلعه‌جوقی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم آمنه قریب‌دوست قلعه‌جوقی

۲۸ بهمن ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم آمنه قریب دوست قلعه جوقی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش آشنایی با منابع اسلامی پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: آموزه‌های معرفتی و تربیتی حدیث کساء و مستندات قرآنی آن.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد هادی منصوری.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی قریب‌دوست.
استاد داور: جناب آقای دکتر علیرضا کمالی،

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
حدیث شریف کساء، بیانگر فضیلت و برتری اهل بیت عصمت و طهارت و شأن نزول آیه تطهیر (احزاب: ۳۳) است. این حدیث از طرق مختلفی نقل شده و روایت جابر بن عبدالله انصاری از حضرت فاطمه زهرا یکی از مشهورترین آن طرق است. به جهت اهمیت مضمون شگرف این حدیث شریف در معارف الهی به ویژه شناخت اهل بیت، برخی شارحان به تبیین آن روی آورده و اقداماتی نموده‌اند، اما به دلیل کم رنگ بودن محور مستندات قرآنی و شناخت آموزه‌های حدیث از منظر معرفت و تربیت، پژوهش پیش رو با عنوان «آموزه‌های معرفتی و تربیتی حدیث کساء و مستندات قرآنی آن» با رویکرد توصیفی-تحلیلی و روش عقلی-وحیانی، متن حدیث کساء را از منظر فقه الحدیث برمی‌رسد و آموزه‌های آن را در دو حوزه معرفت و تربیت در آینه قرآن با استفاده از تفسیر اثری مورد سنجه قرار می‌دهد. برآیند پژوهش نشان می‌دهد، متن حدیث کساء در دو حیطه معرفت و تربیت منطبق با آیات قرآن کریم است. شکل‌گیری نظام آفرینش بر اساس محبت اهل بیت (با استناد به آیات خلیفۀ اللهی انسان)، تبیین مصداق «اهل بیت» بر خمسه طیبه (اصحاب کساء) و نه تن از فرزندان امام حسین» (با استناد به آیه تطهیر)، اثبات ویژگی‌هایی مانند عصمت (احزاب: ۳۳)، ارتباط با غیب (جن: ۲۷، ۲۸) واسطه خیر بودن (توبه: ۱۲۸)، مستجاب الدعوه بودن (مائده: ۳۵) و همچنین سعادت و فوز پیروان (شیعیان) از جمله آموزه‌های معرفتی حدیث کساء است. آموزه‌های تربیتی حدیث کساء در ارتباط با خدا و انسان قابل بررسی است؛ این آموزه‌ها در ارتباط با خدا، دعا و استعاذه است و در ارتباط با انسان در دو حوزه خانواده و جامعه مطرح می‌شود؛ از مهم‌ترین آن‌ها ارائه الگوی نحوه تعامل و برقراری ارتباط در حیطه خانواده از دو منظر کلامی (خطاب تکریم‌گونه، کاربست واژگان محبت‌آمیز در سخن، سلام کردن، رعایت ادب گفتاری) و غیر کلامی (چهره، نوع نگاه، گوش‌دادن فعال، آراستگی ظاهر، احترام، رفتار محبت‌آمیز، رعایت ادب رفتاری) است.

 

واژگان کلیدی
اصحاب کساء، پنج تن آل عبا، مستندات قرآنی حدیث کساء، آموزه‌های تربیتی حدیث کساء، آموزه‌های معرفتی و تربیتی، خانواده در حدیث کساء، معرفت اهل بیت، آموزه‌های معرفتی حدیث کساء، فوزیابی و سعادت، مودت اهل بیت.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها