گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای حمید مرشدی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای حمید مرشدی

۲۷ آذر ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای حمید مرشدی، مقطع کارشناسی ارشد، رشته توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش مدیریت فرهنگی سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰صبح در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: مؤلفه های مدیریت فرهنگی با رویکرد جهادی در نهج البلاغه.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر غلامرضا ویسی.
استاد مشاور: جناب آقای دکتر دکتر جعفر رحمانی .
استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابروش.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده رساله
با توجه به جایگاه مهم فرهنگ در جوامع انسانی، مدیریت آن نیز از ضرورت‌هایی است که باید نسبت به آن توجه جدی صورت گیرد. هدف از این پژوهش استخراج مولفه‌های مدیریت فرهنگی با رویکرد جهادی از کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه است. با توجه به مسئله اصلی پژوهش که عبارت بود از: تبیین مولفه‌های مدیریت فرهنگی با رویکرد جهادی در نهج‌البلاغه؛ و همچنین درصدد پاسخ به سوالات فرعی پژوهش که عبارت بودند از: مولفه‌های برنامه‌ریزی مدیریت فرهنگی در نهج‌البلاغه، مولفه‌های سازماندهی مدیریت فرهنگی با رویکرد جهادی در نهج‌البلاغه، مولفه‌های هدایت و رهبری مدیریت فرهنگی با رویکرد جهادی در نهج‌البلاغه و مولفه‌های کنترل و نظارت در مدیریت فرهنگی با رویکرد جهادی در نهج‌البلاغه، درصدد استخراج مولفه‌های مدیریت فرهنگی در چهار موضوع برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت ـ رهبری و کنترل و نظارت از کتاب نهج‌البلاغه بر آمدیم.
روش به کار گرفته شده در این پژوهش به صورت تحلیل مضامین است. یعنی با جمع آوری داده‌ها از نهج‌البلاغه با استفاده از کلید واژه‌های (مدیریت، فرهنگ، جهاد، مولفه) و تبدیل آن‌ها به تحلیل مضامین پایه، و سپس تبدیل مضامین پایه به مضامین سازمان دهنده که منجر به استخراج مضامین فراگیر از مضامین سازمان دهنده در قالب چهار عنوان برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت ـ رهبری و کنترل و نظارت شد.
تبیین مولفه‌های چهارگانه برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت ـ رهبری و کنترل و نظارت در مدیریت فرهنگی با رویکرد جهادی با توجه به فرمایشات امام علی(علیه‌السلام) در کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه از جمله نتایج بدست آمده در این پژوهش است.

واژگان کلیدی
مدیریت، فرهنگ، مولفه، جهاد، جهادی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها