گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم فاطمه حسینی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم فاطمه حسینی

۹ مهر ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم فاطمه حسینی، مقطع کارشناسی ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰صبح در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید
موضوع پایان نامه: اخلاق کار تشکیلاتی از منظر اسلام.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر محمد جواد فلاح.
استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر میر سپاه.
استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی رضا آل بویه.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده پایان نامه
بر اساس آمار و تحقیقات، جذب، پیشرفت و ماندگاری دین‌ و آیین‌هایی که کارهای تشکیلاتی و سازمانی و تبلیغ‌های گسترده داشته‌‍اند؛ بیش از نمونه‌های مشابه است. گرچه فعالیت تشکیلاتی تنها عامل در این زمینه نیست، اما همیشه جزء مهم‌ترین عوامل بوده است. از سویی هر فعالیتی قاعدتاً دارای اصولی در برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل هست که رعایتش منجر به بهترین نتایج می‌شود. کار تشکیلاتی که پس از اجتماع خودجوش و داوطلبانه عده‌ای ـ متشکل از اعضاء و مدیر ـ رخ می‌دهد، فاقد قالب‌های سازمانی و آیین‌نامه‌های مدوّن و ابلاغی است، لذا لازمست اصول و ضوابط عمومی اخلاقی کارهای تشکیلاتی شناخته شود تا تشکل‌ها بتوانند بر پایه آن، ضریب موفقیت خویش را افزایش دهند.
این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و برخی مصاحبه‌های میدانی به روش توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی اخلاق کار تشکیلاتی از منظر اسلام در آیات، روایات و آراء علما پرداخته است. در این تحقیق پس از تبیین جایگاه کار تشکیلاتی از منظر اسلام، مبانی، ابعاد، عناصر و مصادیق آن، به بررسی اصول اخلاقی کار تشکیلاتی پرداخته شده است. در تبیین جایگاه کار تشکیلاتی در دین، مشخص شد که کمال سعادت بشر وابسته‌ به اجتماع، تشکیلات و تعاون در ابعاد مختلف است؛ و این سبک از فعالیت، متکی بر باورهای بنیادین می‌باشد. از مهم ترین دستاوردهای این پژوهش استخراج اصول اخلاقی کار تشکیلاتی ازجمله اخلاص، نظم، صبر، همدلی، مشورت، بصیرت، عفو، انصاف و اصل بصیرت است که در اثر بخشی کار تشکیلاتی نقش بسزایی دارد.
همچنین با بررسی آموزه‌های دینی و نیز تحلیل برخی از فعالیت‌های تشکیلاتی، مهم‌ترین آسیب‌های اخلاقی موجود در تشکیلات نظیر بی‌نظمی، بی‌صبری، خودخواهی و خودمحوری، عدم روحیه سپاسگزاری، یکجانبه‌نگری، ترس و بزدلی بررسی و اهم چالش‌های کار تشکیلاتی مطرح گردید. توجه به چالش‌های چهارگانه اخلاقی که افراط و تفریط در هر طرفش، موجب آسیب‌ به طرف مقابل است؛ و نهایتاً راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات براساس الگوهای موفق مطرح‌شده در منابع دینی، سیره معصومان (علیهم‌السلام) و تشکیلات پس از انقلاب از نتایج دیگر این پژوهش است.

واژگان کلیدی
اخلاق اسلامی، کار تشکیلاتی، اخلاق کار تشکیلاتی، اخلاق سازمان، تشکیلات اسلامی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها