گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا کردی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا کردی

۱۵ مهر ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا کردی، مقطع کارشناسی ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱صبح در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید
موضوع پایان نامه: اقتضائات زی طلبگی در عرصه های نوین تبلیغی.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر محمد جواد فلاح
استاد مشاور: جناب آقای دکتر فدایی
استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید روستا آزاد
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده پایان نامه
عرصه‌های نوین تبلیغی به عنوان یک فرصت می‌تواند زمینه تبیین معارف دینی را برای طلاب در عصر حاضر فراهم کند این عرصه‌ها شامل عرصه ورزش، هنر، رسانه و عرصه‌های خاص است. از جمله مشکلات پیش‌روی طلاب در باب حضور آن‌ها در این عرصه‌ها چالش با شأن و زی‌طلبگی است. در باب حضور یا عدم حضور طلاب در این عرصه‌ها دیدگاه‌های موافق و مخالفی قابل طرح است. دیدگاه موافقان که بر اساس استدلال‌هایی همچون: تغییرات اساسی در دنیای ارتباطات، اثربخشی بیشتر تبلیغ دینی، وسعت دامنه مخاطبین در این عرصه‌ها، تحولات در علوم روز و لزوم به روز بودن، کم‌رنگ شدن تبلیغ و تریبون‌های سنتی، استقبال و نگاه مثبت اکثریت مردم (پذیرش عرفی) حضور طلاب در این عرصه‌ها را مقبول و موجّه می‌دانند و دیدگاه مخالفان که با استدلال‌هایی همچون: خلاف مروت بودن حضور در این عرصه‌ها، تعارض با زی‌طلبگی، ارتداد خفی، عدم وقار، ورود در مواضع اتهام، عدم ارتباط عاطفی و معنوی با مخاطب، منافات با آیین‌نامه‌های هنجاری و حقوقی حوزه، سهل‌انگاری اعتقادی و عملی، حضور طلاب را ممنوع و غیرموجه می‌دانند.
در این پژوهش باتوجه‌ به آموزه‌های اسلامی متخذ از آیات و روایات که معیارهایی چون شرع، عقل، اخلاق و عرف را پیش‌روی ما قرار می‌دهد به روش توصیفی ـ تحلیلی ونیز از طریق مصاحبه با برخی صاحب‌نظران در این حوزه و برخی مطالعات نظری و میدانی به بررسی دیدگاه موافقان و مخالفان پرداخته شده است، درنتیجه: باتکیه‌بر معیارهای مطرح شده، حضور طلاب در عرصه‌های نوین را به سه قسم می‌توان تقسیم کرد: ۱. برخی از مصادیق حضور طلاب، بدون مانع و ایراد هستند، بنابراین ورود در آن‌ها برای طلاب مقبول و موجه است. ۲. برخی از مصادیق حضور طلاب، همراه با ایراد و مانع هستند در نتیجه حضور طلاب در این عرصه‌ها، ممنوع و غیرموجه است. ۳. برخی از مصادیق مبهم اند و نیاز به بررسی اجتهادی و فنی دارند.
در مصادیق مقبول و ممنوع که با رجوع به چند معیار و ملاک اصلی عنوان شده، مشخص می‌گردد جای هیچ حرف و شک و شبهه‌ای نیست؛ اما محل بحث بر مصادیق مبهم می‌باشد. البته این پژوهش فقط درصدد بیان چالش موجود میان تبلیغات نوین و زی‌طلبگی بوده است اما برای رفع این چالش یا به حداقل رساندن آسیب‌های به وجود آمده از این چالش، باید نهادهای ذی‌ربط با انجام تحقیق و بررسی و استفاده از نظرات کارشناسان خبره و پژوهش‌های میدانی، فعالیت‌های خویش را گسترش بخشیده و به ارائه ی راهکارهای عملی بپردازند چرا که این مسئله از مسائل بسیار مهمی است که مغفول مانده و هر روز بیش‌ازپیش وسعت و گسترش می‌یابد.

واژگان کلیدی
تبلیغ، تبلیغ دینی، زی‌طلبگی، اخلاق طلبگی، عرصه‌های نوین تبلیغی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها