گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای علی اکبر برجی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای علی اکبر برجی

۱۸ آبان ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای علی اکبر برجی، مقطع کارشناسی ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش آشنایی با منابع اسلامی چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید
موضوع پایان نامه: صلوات در صحیفه سجادیه با رویکرد زیبا شناسی ادبی.
استاد راهنما: جناب آقای مجد فقیهی.
استاد مشاور: جناب آقای دکتر عشایری.
استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین شیرافکن،
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده پایان نامه
صحیفه سجادیه که از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد، کتابی است بسیار گرانبها و نفیس و بی‌گمان از ارزشمندترین مناجات به جامانده و مأثور است، دربردارنده ۵۴ مناجات است؛ از ناحیه امام سجاد (علیه السلام) درباره نیکبختی و بهرورزی این جهان‌گیتی و آن جهان‌رستاخیز بیان شده است و امام محمدباقر (علیه السلام) آن را نگاشته است. صحیفه سجادیه شروح و مستدرکات بسیاری دارد، این پژوهش سرراست‌‌ و بی‌واسطه به درود الهی و زیبایی آن در صحیفه سجادیه آراسته شده است.
پژوهش «صلوات در صحیفه سجادیه با رویکرد زیباشناسی ادبی» نگارشی است که هدف از آن دست یابی به چیستی و راز، ضرورت و چرایی، آثار و زیبایی‌های درود الهی است.
براساس تحقیق ونتایج کتابخانه‌ای درباره چیستی و راز این درود الهی، به کارایی و نقش صلوات که ویژگی فرارفت جایگاه و منزلت دارد به ویژه میان پیغامبران برگزیده و فرشتگان نزدیک، از این رو بایسته و شایسته است، جستار پژوهش باشد و این اثربخشی و اثرپذیری درود الهی برای پیامبر به سه سبب و جهت می‌باشد:۱. پذیرش سختی و شکیبایی ورزیدن در رنج‌ها ۲. در برخورد با سرکشی‌ها به جهت شهروندان و دارایی‌های جامعه آسان گیر نبود ۳. رفتار و رودرویی پیامبر با دگراندیش‌ها و گردنکشی‌ها درجات داشت، که می‌توان از گرانبهاترین گفتگوها شمرد و به آن پرداخت.
درباره زیبایی‌های درود الهی می‌توان به صرف الخزانۀ، مراعاۀ النظیر، ادماج، تکرار، مفعول مطلق، حذف، ندا، عطف و تناسب اشاره کرد، و به زیبایی در نیایش‌های امام شکوه و دلربایی دارد.
ابزار گردآوری این پژوهش کتابخانه‌ای و روش توصیفی و تحلیلی است.

واژگان کلیدی
صحیفه سجادیه، صلوات.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها