گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم ثریا سقا شام اسبی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم ثریا سقا شام اسبی

۲۵ آبان ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم ثریا سقا شام اسبی، مقطع کارشناسی ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش آشنایی با منابع اسلامی چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان نامه: هدایت از دیدگاه نهج البلاغه (زمینه ها، عوامل و موانع).
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر کامران اویسی.
استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی منصوری.
استاد داور: جناب آقای دکتر علیرضا کمالی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده پایان نامه
هدایت عوامل و موانعی دارد و در نهج‌البلاغه به عنوان اخ القرآن می‌تواند دارای گذاره‌های معنا دار مرتبط با هدایت باشد لذا سزاوار است پژوهش‌های مستقل در کتاب شریف نهج‌البلاغه درباره هدایت، وزنه‌ها و عوامل و موانع آن صورت گیرداین پژوهش به روش اسنادی ـ تحلیلی و کتابخانه‌ای بدین موضوع پرداخته و اهداف عام و کاربردی آن در راستای هدایت در نهج‌البلاغه مدنظر نویسنده قرار گرفته شده است و علاوه بر کلیات تحقیق که فصل یکم را شامل می‌شود دارای دو فصل؛ فصل یکم، تحت عنوان زمینه‌ها و عوامل هدایت در نهج‌البلاغه که شامل دو گفتار یعنی گفتار یکم؛ (زمینه‌های هدایت در نهج‌البلاغه) شامل زمینه‌های بینشی که معرفت فطری به خود و خدا، رأی و اندیشه و مشورت از مهم‌ترین زمینه‌های بینشی هستند و در ادامه به زمینه‌های گرایشی که تقوا و ایمان از اهم این موارد هستند و در بخش کنشی و رفتاری عمل صالح، بهره‌وری استعدادها و جهاد و مبارزه به عنوان اهم موارد آن اشاره شده است. گفتار دوم، (عوامل هدایت) شامل عوامل بینشی مانند؛ قرآن، پیامبران، محبت نازله و خدا؛ عوامل گرایشی مشتمل بر، بشارت و انذار، موعظه، داشتن الگو، تکرار مطالب و همچنین عوامل کنشی از قبیل: کنترل نفس، زهد و اعتدال می‌گردد و فصل دوم از این پژوهش موانع هدایت در نهج‌البلاغه شامل بینشی از جمله شیطان، هوای نفس، رهبران ناصالح فکری و جهل نیز موانع گرایشی چون: آرزوها، دنیاطلبی و زیاده‌خواهی و همچنین موانع رفتاری از قبیل: گناه و همنشینی با گمراهان است.

واژگان کلیدی
زمینه‌ها، عوامل، موانع، نهج‌البلاغه. هدایت.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها