گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای علی‌رضا تقوی‌زاده اردکانی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای علی‌رضا تقوی‌زاده اردکانی

۱۰ دی ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای علیرضا تقویزاده اردکانی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش آشنایی با منابع اسلامی چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: استضعاف، زمینه ها و راهکارهای برون رفت از آن از منظر قرآن.
استاد راهنما: حجت‌الاسلاموالمسلمین دکتر محمدهادی منصوری.
استاد مشاور: جناب آقای دکتر یعقوب توکلی .
استاد داور: حجت‌الاسلاموالمسلمین دکتر محمدحسین محمدی،

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
ماهیت حکومت‌ها و ضعف و قدرت دولتها بر رشد و تعالی انسانها تاثیر بسزایی دارد. خدای متعال انسان‌ها را رها نکرده و برای تکامل و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت ایشان، برنامه هایی متناسب با ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی‌شان دارد که چشم‌پوشی از آنها میتواند سبب ناتوانی و استضعاف ایشان شود همان‌گونه که توجه به رهنمودهای الهی و فرستادگانشان می‌تواند راهی مستقیم به سعادت و کمال باشد.
این نوشتار، با روش تحقیقی «نقلی ـ وحیانی» در پی شناخت ابعاد و زمینه‌های استضعاف و ارائه راهکارهای وحیانی برای برون‌رفت جامعه‌ از آن و رسیدن به رشد و تعالی است.
استضعاف به معنای ناتوان و ضعیف ساختن جامعه در ابعاد گوناگون علمی و سیاسی و نظامی است. از منظر قرآن کریم، عوامل استضعاف دو گونه درونی و بیرونی دارد، زیرا گاهی جامعه به وسیله افراد و نیروهای خودی به استضعاف کشیده می‌شود و زمانی از طریق عوامل بیرونی و بیگانگان مستکبر.
مهم‌ترین زمینه‌های استضعاف علمی عبارت‌اند از: جذب اندیشمندان و نخبگان توسط استکبار و ممانعت از رشد علمی جوامع مستضعف، نهادینه نشدن تفقه در بدنه جامعه و اتخاذ هدف و روش ناصحیح در علم‌آموزی.
در نگرش قرآنی، برای استضعاف سیاسی نیز زمینه هایی همچون جنگ رسانه ای، عدم تبعیت از رهبری، هراس از دشمنان، تمایل به دوستی با کفار و نبود بصیرت در دشمن شناسی نام برده شده است.
همچنین ترس از قدرت نظامی دشمن و سرباز زدن از حضور در جهاد و خطر مادیگرایی و حضور منافقین در بدنه حکومت اسلامی از مهمترین زمینه های استضعاف نظامی است.

 

واژگان کلیدی
استضعاف، استکبار، زمینه‌های استضعاف، استضعاف علمی، استضعاف سیاسی، استضعاف نظامی، آموزه‌های وحیانی، حکومت دینی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها