گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم نسرین نوروزی راهکانی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم نسرین نوروزی راهکانی

۱ بهمن ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم نسرین نوروزی راهکانی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش مبانی نظری اسلام شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۸:۳۰ صبح در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان نامه: انسان سیاسی طراز اسلام در منظومه فکری مقام معظم رهبری.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر گرامی.
استاد مشاور: جناب آقای دکتر سیاه‌پوش .
استاد داور: حجت الاسلام‌و‌المسلمین دکتر حسن پناهی آزاد.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده پایان‌نامه
از دیدگاه اسلام، انسان موجودی اجتماعی است، که دارای ساحت‌های متفاوتی است و سیاست یکی از مهم‌ترین ساحت‌های حیات اجتماعی انسان است. مسئله تحقیق حاضر این است که انسان سیاسی تراز اسلام در منظومه فکری مقام معظم رهبری چه ویژگی‌هایی دارد.
این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی و از طریق جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای در سه بخش ویژگی‌های بینشی، منشی و کنشی انجام شده است.
ویژگی‌های بینشی انسان سیاسی تراز اسلام در حوزه خداشناسی اعتقاد به علم و قدرت مطلق خداوند، حاکمیت و ولایت الهی و انحصار عزت در خداوند است. در حوزه دین‌شناسی اعتقاد به عدم تفکیک دین از سیاست و اعتقاد به حقانیت حیات پس از مرگ و در حوزه انسان‌شناسی دو بعدی دانستن انسان، باور عمیق به کرامت و ارزش‌های انسانی، ‌فطرت‌مندی،‌ اختیار و مسئولیت انسان است.
ویژگی‌های منشی انسان سیاسی تراز اسلام شامل سه سطح حاکم اسلامی، ‌خواص و مردم است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: شجاعت،‌ کنترل هوای نفس، انقلابی‌گری، تواضع،‌ قانون‌گرایی،‌ ولایت‌مداری و آرمان‌خواهی. ویژگی‌های کنشی نیز در سه سطح حاکم، خواص و مردم عبارتند از عدالت‌ورزی، خدمتگزاری، عمل براساس مصلحت و عزت جامعه اسلامی، انسجام اجتماعی، حضور در صحنه، امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر.

واژگان کلیدی
انسان سیاسی، تراز اسلام، منظومه فکری مقام معظم رهبری، ویژگی‌های بینشی، ویژگی‌های منشی، ویژگی‌های کنشی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها