گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای داود زاهدی مقدم

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای داود زاهدی مقدم

۷ بهمن ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای داود زاهدی‌مقدم، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش آشنایی با منابع اسلامی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹ ساعت ۱۳ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: تحلیل دلالی روایات امام رضا(ع) درباره حضرت مهدی(عج).
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مودب.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر منصوری.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کامران اویسی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
موضوع مهدویت و اعتقاد به مهدی موعود(عج) از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مباحث امامت و آموزه‌های دین مبین اسلام است. گسترش و گستردگی مباحث مهدویت از یک طرف و فراگیری اعتقاد به مُصلِح موعود به عنوان نجات‌دهنده بشریت و پایان‌دهنده ظلم و ستم در سرتاسر جهان از طرف دیگر، موجب شده که این موضوع از مهم‌ترین مباحث روزجوامع بشری شود. با توجه به اهمیت مطالب ذکرشده وجود و ظهور مدعیان دروغین مهدویت و همچنین برداشت‌های نادرست از مبحث مهدویت که موجب انحرافات و گمراهی‌های گسترده می‌گردد، شناخت و معرفت نسبت به امام مهدی(عج) و همچنین آگاهی و شناخت از مباحث مهدویت از اهمیت بالا و فوق‌العاده‌ای برخورداراست که در این زمینه بهترین راه شناخت، بررسی و فهم دقیق آموزه‌های مهدویت است که درقالب روایات معصومین(ع) و پاره‌ای ازآیات قرآن کریم بیان شده است.
در این زمینه امام رضا(ع) بیانات ارزشمندی درباره خصوصیات و ویژگی‌های ظاهری و باطنی امام مهدی(عج)، سیره و رسالت‌های آن حضرت؛ وظایف و احوال شیعیان در عصر غیبت و حضور و همچنین رویدادهای آن دوران دارد، که بررسی و فهم دقیق آنها موجب شناخت صحیح نسبت به امام زمان(عج) و فضای حاکم برآن دوران می‌شود. بنابراین این پایان‌نامه در راستای موضوع مهدویت با محوریت روایات امام رضا(ع) و با هدف بررسی و شناخت آموزه‌های گرانقدر امام رضا(ع) در این زمینه با عنوان «بررسی روایات امام رضا(ع) در مورد حضرت مهدی(عج)» در چهار فصل تدوین شده است و عهده‌دار تبیین، بررسی و تحلیل روایات امام رضا(ع) پیرامون وجود نازنین حضرت مهدی(عج) می‌باشد.
این پایان‌نامه به دنبال تحلیل و بررسی کارکردهای روایات امام رضا(ع) درباره امام مهدی(عج) است، لذاروش پژوهش آن نقلی ـ وحیانی بوده و اطلاعات آن نیز با جستجو در اسناد نوشتاری و سامانه‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارهای علمی، گردآوری شده و پردازش داده‌های آن با شیوه توصیفی و تحلیلی صورت گرفته شده است.

 

واژگان کلیدی
روایات، امام رضا(ع)، امام مهدی(عج)، روایات بیانگر شناسنامه ظاهری، روایات بیانگر شناسنامه باطنی، رویدادها و رسالت‌ها.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها