گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای کیوان خجسته مهر

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای کیوان خجسته مهر

۹ بهمن ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایاننامه جناب آقای کیوان خجسته مهر، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی مبانی نظری اسلام دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایاننامه: تبیین رابطه متقابل عبودیت و ولایتپذیری با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر ابوذر رجبی.
استاد مشاور: حجتالاسلاموالمسلمین دکتر پناهی آزاد.
استاد داور: حجتالاسلاموالمسلمین دکتر کامران اویسی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلامالله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایاننامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایاننامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایاننامه
رسیدن انسان به سعادت، کمال و قرب إلی‌الله، هدفی است که خداوند سبحان از خلقت بندگانش، مدنظر داشته است، لذا بنا بر علم و حکمت بی‌پایانش علاوه بر نشان دادن راه، ابزار و لوازم مورد نیاز را در اختیار آنان قرار داده است و پیمودن این مسیر را از انسان‌ها خواسته و به آن تشویق کرده است. در این بین انسان است که با اختیار خود آن مسیر را طی می‌کند و به سعادت می‌رسد یا در مسیری دیگر قدم می‌گذارد و به گمراهی و شقاوت دست پیدا می‌کنند. پذیرفتن ولایت الهی و ولایت اولیای او در کنار عبودیت، به انسان در پیمودن این مسیر کمک می‌کند؛ یعنی این دو در هم تأثیر گذارند و با هم رابطه متقابل دارند؛ به گونه‌ای که با هم موجب رسیدن انسان به سعادت و رستگاری می‌شوند؛ بدین صورت که عبودیت موجب تسلط و ولایت انسان بر نفسش که خطرناک‌ترین دشمن اوست، می‌گردد و همچنین باعث برخورداریش از ولایت خداوند می‌شود و ولایت‌پذیری نیز موجب قبولی اعمال انسان، خشنودی خداوند و تقرب به او می‌شود؛ بنابراین انسان در اثر عبودیت بر نفسش تسلط پیدا می‌کند و از ولایت خداوند برخوردار می‌شود که در نتیجه این ولایت‌پذیری، اعمالش مورد قبول حق تعالی قرار می‌گیرد و به خشنودی خداوند و تقرب به او که همان هدف نهایی از خلقت است، دست پیدا می‌کند. این رابطه دو‌سویه بین عبودیت و ولایت‌پذیری و تأتیر این دو در سعادت انسان با مراجعه به آثار علامه علامه طباطبایی به عنوان یکی از متآلهان و مفسران معاصر، مشهود و مبیّن است.

 

واژگان کلیدی
عبادت، ولایت، عبودیت، ولایت پذیری، قرب الهی، سعادت، خشنودی و رضوان الهی، علامه طباطبایی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها