گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای احمد خدارحمی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای احمد خدارحمی

۱۸ بهمن ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای احمد خدارحمی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش مبانی نظری اسلام شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: کارکردهای توحید ربوبی در سبک زندگی در قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر گرامی.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر امامی‌نیا.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کامران اویسی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.

 

چکیده پایان‌نامه
قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب آسمانی جهت هدایت و تأمین سعادت انسان در زندگی دنیوی و أخروی، از سوی خدا نازل شده و بسیاری از آیات آن ناظر به رفتارها و در مقام ارائه سبک صحیحی از زندگی برای انسان است. عقاید و تفکرات بنیادین خصوصا آنجا که این عقاید، دینی و برگرفته از آموزه‌های وحیانی و الهی باشد یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین مولفه‌های شکل گیری سبک زندگی محسوب می‌شود. در این میان، مسأله توحید ربوبی که از جمله مسائل اعتقادی و از صفات فعل خداوند نسبت به عالم خلقت ونیز انسان در شئون مختلف زندگی او است، درضمن آیات فراوانی آمده است. ربوبیت الهی در واقع تدبیر و مدیریت همه جانبه خداوند متعال نسبت به شئون مختلف زندگی انسان و همه مخلوقات است و بررسی آن در شکل گیری و ارائه سبک زندگی حائز اهمیت است.از این جهت که سبک زندگی در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و عقاید از اثر گذارترین عوامل در شکل گیری سبک زندگی است، به بررسی کارکردهای توحید ربوبی در سبک زندگی و ارائه الگویی مناسب از قرآن به بررسی توصیفی ـ تحلیلی آیات با تأکید بر آراء تفسیری علامه در المیزان پرداخته‌ایم. کارکردهایی که در ابعاد فردی و اجتماعی (خانواده، جامعه) زندگی قابل پیگیری است. کارکردهای فردی آن را می‌توان در عناوینی چون‌: توحید در عبادت، محبت و اقعی نسبت به ربّ، توکّل، شکرگزاری و برخورداری از آرامش قلبی و… مشاهده کرد. در بُعد خانوادگی نیز الگوی توحید ربوبی و کارکردهای آن را می‌توان در تربیت اعتقادی و عبادی اعضای خانواده جستجو کرد. اختصاص حکم، حکومت و ولایت به خداوند متعال، عدالت، ظلم ستیزی و…از کارکردهای سیاسی وکمک به دیگران، تواضع و پرهیز از تکبر احترام به حقوق دیگران، و تعهد و پایبندی به قرار دادها ازجمله کارکرد‌های اجتماعی اخلاقی واقتصاد توحیدی و انفاق و قرض دادن نیزاز کارکرد‌های اقتصادی است که در ذیل ربوبیت الهی در سبک زندگی با توجه به آیات قرآن کریم، استفاده می‌شود.

 

واژگان کلیدی
توحید ربوبی، سبک زندگی، تفسیر المیزان، اقتصاد، سیاست، اخلاق.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها