گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای ابراهیم مؤمنی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای ابراهیم مؤمنی

۲۳ بهمن ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای ابراهیم مومنی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی اخلاق اسلامی یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: تبیین دیدگاه مرحوم ملکی تبریزی درباره ارزش اخلاقی.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید اکبرحسینی قلعه بهمن.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مجید ابوالقاسم‌زاده.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدحسن عالم.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
بحث ارزش و ارزش اخلاقی یکی از مباحث مهم فلسفه اخلاق است که مکاتب اخلاقی نیز بدان پرداخته‌اند و وجود مکاتب مختلف ثمره نزاع در این مسئله است. هیچ نظام اخلاقی نمی‌تواند ادعای تمام‌عیار بودن نماید جز آن‌که به این مبحث پرداخته باشد. این مسئله خود مبتنی بر این است ‌که آیا ارزش‌های اخلاقی در عالم وجود دارند یاخیر؟! در صورت وجود، مستقل هستند و یا وابسته به امیال آدمی. در ادامه بررسی معیار ارزش که امری را ارزشمند و مقابل آن را بی‌ارزش می‌نمایاند، امری ضروری است. معناشناسی و گونه‌شناسی ارزش، خاستگاه و گستره آن، برخی از مباحث مهم در باب ارزش است. در این پژوهش که به روش کتابخانه‌ای صورت پذیرفته، سعی شده تا با استناد به آثار مرحوم ملکی تبریزی، این اندیشمند بزرگ شیعی به مبحث ارزش اخلاقی بپردازیم. چرا که اولا با توجه به این‌که دیدگاه ایشان برگرفته از نظام اخلاقی اسلام و جلوه‌گر آن است، نشان دهیم که در این نظام اخلاقی به مباحث مهم و اثرگذاری مثل ارزش پرداخته شده و از مباحث فلسفه اخلاق تهی نیست. همچنین با توجه به اهمیت آن، لازم است از نگاه اندیشمندان اسلامی ساختاری مشخص از آن‌ها ارایه شود. مرحوم ملکی تبریزی از جمله افرادی است که در آثارشان در خلال ارایه مطالبی در راستای سیر و سلوک، می‌توان مطالب حوزه فلسفه اخلاق را از آن استخراج نمود تا بتوان تصویری روشن از ارزش اخلاقی ارایه نموده و به رفع ابهام در این عرصه پرداخت. از نگاه ملکی تبریزی، ارزش اخلاقی در رفتارها، صفات، موقعیت‌ها، اشیاء و سایر امور وجود داشته و سبب مطلوبیت نسبت به امر دیگری می‌گردد؛ در خارج وجود داشته و ضمن استقلال از امیال آدمی، از طریق وحی، عقل و تجربه قابل شناخت است و در جمیع ساحت‌های اخلاقی جریان دارد و تابع مصالح و مفاسد واقعی است.

 

واژگان کلیدی
اخلاق، ارزش، ارزش اخلاقی، ملکی تبریزی، نظریه ارزش.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها