گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم زینب نظری مقدم سیاه مزگی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم زینب نظری مقدم سیاه مزگی

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم زینب نظری مقدم سیاه مزگی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی اخلاق اسلامی چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: تاثیر جغرافیای طبیعی بر اخلاق با رویکرد اسلامی.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هدایتی.

استاد مشاور: جناب آقای دکتر جواد نظری مقدم.

استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید ابوالقاسم زاده.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.

در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت گردید و با تشکر دانشجو از اساتید جلسه به اتمام رسید.

چکیده رساله:
بررسی رابطه انسان با محیط طبیعی از جمله موضوعات درخور توجهی است که همواره در نقطه تمرکز پژوهشگران و اندیشمندان بوده است. باتکیه ‌بر مطالعات حوزه جغرافیا و مطالعات حوزه علوم اجتماعی می‌توان دریافت که عوامل جغرافیای طبیعی همواره در شرایط زیستی انسان‌ها و ویژگی‌های رفتاری ساکنان نواحی مختلف جغرافیایی تأثیرگذار بوده است. بررسی در خلق‌وخوی اقوام و ملت‌های مختلف و تفاوت‌های آنان با یکدیگر این پرسش را به وجود می‌آورد که عوامل اقلیمی و طبیعی چگونه می‌تواند منشأ و علل این تفاوت‌های اخلاقی باشد؟ بر این اساس این تحقیق تلاش شده است تا با رویکردی توصیفی و تحلیلی با روش مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای با درنظرگرفتن آرای مختلف متفکران غربی و مسلمان و نظریات اخلاقی و نیز متون دینی به بررسی چگونگی تأثیر اقلیمهای آب و هوایی گرمسیری و سردسیری و معتدل بر اخلاق پرداخته شود. با تکیه بر یافته‌های پژوهش می‌توان گفت، در هر یک از اقلیمهای آب و هوایی گرمسیر، سردسیر و معتدل ویژگی‌هایی متناسب با این اقلیم بروز و ظهور پیدا می‌کند. شادی و ابتهاج درونی، قناعت به ضروریات زندگی، اعتماد به نفس، بردباری و شکیبایی در برابر سختی‌ها و مشکلات، ترس، غفلت و عدم دوراندیشی، سستی و تنبلی، یأس و نامیدی، خشم و پرخاشگری، کمرنگ بودن روحیه مشارکتی از جمله شاخصترین ویژگی‌هایی اخلاقی متأثر از اقلیم آب و هوایی مناطق گرمسیر و صداقت، شجاعت، حزم و دوراندیشی، حسن ظن، اهل تفکر و تعقل و سختکوشی از جمله شاخصترین ویژگی‌هایی اخلاقی متأثر از اقلیم آب و هوایی مناطق سردسیر و نشاط و ابتهاج درونی، اعتدال و میانه‌روی، عدم خشونت و تندخویی، حسابگری، از جمله شاخصترین ویژگی‌های اخلاقی متأثر از آب و هوایی معتدل است. همچنین به نظر می‌رسد، اقلیم سردسیری و اقلیم معتدل زمینه بهتری برای رشد فضایل اخلاقی در انسان فراهم می‌آورد.

واژگان کلیدی
اخلاق، جغرافیا، روان‌شناسی محیطی، اقلیم آب و هوایی، جبر جغرافیایی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها