گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای حسن فدایی

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای حسن فدایی

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه جناب آقای حسن فدایی، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع پایان‌نامه: علل گسترش تشیع در نیجریه بعد از انقلاب اسلامی.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر ملکوتیان.
استاد مشاور: جناب آقای دکتر امیر سیاه‌پوش.
استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سهراب مقدمی شهیدانی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده پایان‌نامه
این پژوهش سعی دارد علل گسترش تشیع در نیجریه بعد از انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دهد. چه عللی موجب افزایش جمعیت شیعیان نیجریه از عددی تقریباً هیچ، به جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر شده است؟ افزایش اعجازگونه شیعیان در نیجریه، نشان از اهمیت بالای این مسئله دارد. بررسی دقیق، علمی و استقراء حداکثری علل در حد توان، از اهداف اصلی این پژوهش می‌باشد. با توجه به لزوم جهاد تبیین، بررسی تأثیر انقلاب اسلامی در غرب آفریقا به ویژه نیجریه، موجب خودباوری هر چه بیشتر ایرانیان و جلوگیری از تحریف احتمالی بدخواهان نسبت به این موضوع خواهد شد؛ که این مطلب، ضرورت و اهمیت انجام این پژوهش را بیش از پیش نمایان می‌کند. برای این منظور از مصاحبه با ۹ تن از طلاب جامعه‌المصطفی‌العالمیه، مصاحبه با مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه علمیه، مصاحبه با مسئول اداره آفریقای جامعه‌المصطفی، مصاحبه با یکی از پژوهشگران مسائل آفریقا، مقالات، کتاب‌ها و وب‌سایت‌های فضای مجازی بهره برده‌ایم. پس از تحلیل اطلاعات به دست آمده، آن‌ها را دسته‌بندی نموده و در این پژوهش سعی نموده‌ایم به تمام علل موثر در گسترش تشیع در نیجریه بپردازیم. بی‌شک وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، غنای معارف شیعی و تلاش‌های شیخ زکزاکی از جمله مهم‌ترین علل گسترش تشیع در نیجریه بوده‌اند. هرچند از تأثیر تشکیلات جنبش اسلامی، تلاش‌های شیعیان نیجریه، گروه‌های شیعی، تلاش‌های جمهوری اسلامی از جمله ایجاد مراکز جامعه‌المصطفی‌العالمیه، حمایت رسانه‌ای، ارسال اقلام فرهنگی هم‌چون کتاب و مجلات و از توجه به علل زمینه‌ای از جمله مسلمان بودن، خلافت اسلامی سوکوتو، فرق صوفیه، جوانی جمعیت، عدم تعصبی مذهبی، نرخ باروری بالا و تعداد دیگری از علل را از نظر دور نگه نداشته‌ایم. در بخشی از این پژوهش به نقش برخی از مراکز نشر و تأثیر برخی از کتب شیعی همچون کتاب‌های تیجانی سماوی و المراجعات شرف‌الدین پرداخته‌ایم.

 

واژگان کلیدی
انقلاب اسلامی، امام خمینی، شیعیان نیجریه، شیخ زکزاکی، جنبش اسلامی، بازتاب‌های انقلاب اسلامی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها