گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای ایوب زارع خفری

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای ایوب زارع خفری

۸ مهر ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای ایوب زارع خفری، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی شنبه ۳۰/شهریور/۹۸ ساعت ۱۰:۱۵ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: تمدن در تفسیر تسنیم(ماهیت، پیدایی، پایایی، پیشرفت و انحطاط).

استاد راهنما: جناب آقای دکتر دانش کیا.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیرمحسن عرفان

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر میرمحمدی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
از آنجا که رسالت قرآن کریم، جمعی و جهانی است و هدف اش، هدایت انسان‌ها در مسیر سعادت و رستگاری است، چنان‌که توجه ویژه‌ای به امت‌‌ها و جوامع بشری دارد و از طرفی تمدن نیز قالبی جمعی و جهانی به‌شمار می‌آید که جوامع بشری را در مقیاس وسیع تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، و از دیگر سو، تمدن‌سازی مبتنی بر تمدن‌پژوهی است، به همین دلیل این پژوهش به‌دنبال عوامل تمدن‌ساز از منظر قرآن کریم است، بنابراین سؤال اصلی این پژوهش «تمدن از نظرگاه تفسیر تسنیم» است. این پژوهش، ماهیت تمدن، عوامل پیدایی و پایایی تمدن و در نهایت عوامل پیشرفت و انحطاط تمدن را از نظرگاه تفسیر تسنیم بررسی می‌کند. روش تحقیق «توصیفی ـ تحلیلی» است. هر تمدنی برپایه‌ای از نگرش‌ها و نظریه‌ها استوار است، تمدن‌های مادی، نگاه نهایی به تمدن برای هر چه بیشتر لذت بردن انسان و رفاه او را دارد، اما تمدن‌های الهی، نگاه میانی به تمدن دارند و آن را زمینه و وسیله‌ای برای رسیدن به هدف نهایی که همان، کمال انسانی در پرتو قرب الهی است، می‌داند. عواملی مانند بهره‌گیری از وحی الهی، تبیین ‌آموزه‌های دینی مانند توحید، نبوت، امامت، عدالت و عقلانیت می‌تواند مبانی نظری و معرفتی را جهت تمدن‌سازی در اختیار انسان قرار دهد و با عقلانیت و خرد جمعی و با الگوگیری از پیامبران تمدن‌ساز، به تمدنی الهی و جهانی دست یافت. این پژوهش می‌تواند مورد توجه مراکز تصمیم‌ساز نظام و همچنین موسسات علمی و پژوهشی که دغدغه تمدن‌پژهی و تمدن‌سازی دارند، قرار بگیرد.

واژگان کلیدی
تمدن، تفسیر، تسنیم، ماهیت، عوامل.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها