گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای حسن رمضانی
۸ مهر ۱۳۹۸به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای حسن رمضانی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مشاوره شنبه ۳۰/شهریور/۹۸ ساعت ۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید
موضوع پایان نامه: بررسی عوامل شناختی آسیب زا در تربیت اسلامی فرزند.
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا احمدی.
اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر مبین صالحی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهکام.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.
در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.
چکیده
امروزه تربیت اسلامی فرزندان از مهمترین دغدغههای دینداران محسوب میشود. اسلام نیز به عنوان یک دین کامل، مجموعهای از آموزههای وحیانی را در خود جای داده است. با وجود این، مساله تربیت اسلامی فرزندان در خانوادهها از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. مهمترین مسئله در این پژوهش، آسیب شناسی تربیت اسلامی فرزند است؛ و هدف از انجام آن دستیابی به عوامل شناختی آسیبزا در تربیت اسلامی فرزند است. روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است؛ و شیوه های گردآوری دادهها، مبتنی بر استفاده از کتابها، مقالات، آرای کارشناسان تعلیم و تربیت، و حاصل مطالعات نگارنده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل شناختی آسیبزا در سه بخش قرار میگیرد. عوامل شناختی آسیبزا نسبت به ویژگیهای فرزند، نسبت به نقش و وظایف والدین و نسبت به روشهای تربیت اسلامی فرزند است. نگرش یک جانبه به نیازهای فرزند، عدم جامع نگری نسبت به استعدادهای فرزند، توجه بیش از اندازه به تغییرات جسمانی، بیتوجهی به نقش جنسیت فرزند و در نهایت توقع یکسان از همۀ کودکان و نوجوانان و مقایسه فرزند با همسالان او، از مولفههای عوامل شناختی آسیبزا نسبت به ویژگیهای فرزند قرار میگیرند. از جمله عوامل شناختی آسیبزا نسبت به نقش و وظایف والدین، فقر اطلاعاتی والدین در مورد نقش و وظایف خود، واگذاری تربیت به عوامل بیرونی، وجود برخی باورهای پیشین آسیبزا و بینیاز دانستن والدین از تجربیات دیگران، از مهمترین یافتهها در این بخش است. روشهایی مانند اعتقاد به فرزند سالاری، تقلید کورکورانه، باور به تربیت سخت و خشن، وجود انتظارات افراطی، اعتقاد به تاثیر معجزه آسای گفتار و مساوی دانستن آموزش دینی با تربیت دینی از جمله نتایج عوامل شناختی آسیبزا نسبت به روشهای تربیت اسلامی فرزند است.
واژگان کلیدی
تربیت اسلامی، دین، آسیب شناسی، فرزند، شناخت.