گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای سید روح الله هاشمی شیخ شبانی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای سید روح الله هاشمی شیخ شبانی

۲ دی ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای سید روح الله هاشمی شیخ شبانی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش انقلاب اسلامی یکشنبه ۲۴/آذر/۹۸ ساعت ۱۲:۱۵ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: مبانی نقد کارگزاران و شیوه­های آن از منظر حضرت امام خمینی (ره).

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارجینی.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ملک افضلی

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر امیر سیاه پوش.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
با توجه به اهمیت انتقاد و تأکید بر آن در آموزه‌ها و معارف دینی، در نوشتار حاضر سعی می‌گردد این مسئله نسبت به نظام سیاسی دینی مورد بحث و بررسی قرار گیرد که بدین منظور، مطالب مربوط به این مسئله در چهار محور جایگاه و دیدگاه های مختلف نقد کارگزاران، حدود، مبانی و شیوه های انتقاد طرح می‌شود. در محور اول، به کلیات مباحثی از قبیل نقد در اسلام، نقد در سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله)، نقد در سیره اهل بیت (علیهم السلام)، مخصوصاً امام علی (علیه السلام) پرداخته می‌شود. و در محور دوم، جایگاه نقد در نظام اسلامی و قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته است و حد و مرز انتقاد و آداب آن را بیان کرده ایم و در محور سوم، به مبانی انتقاد پرداخته ایم که در این مورد می توان به امر به معروف و نهی از منکر، مشورت، نصیحت، آزادی بیان، تواصی به حق و نهی از کتمان حق، اشاره کرد و در محور چهارم، علاوه بر بررسی مبانی نقد کارگزاران نظام از منظر امام خمینی (ره)، شیوه‌های ایشان درباره نقد کارگزاران نظام مورد بررسی قرار می‌گیرد. که از جمله می‌توان به شیوه‌های انتقادی کلامی، عمومی و ارشادی و اقدام عملی، اشاره نمود.

واژگان کلیدی
مبانی انتقاد، کارگزاران، نظام اسلامی، حکومت اسلامی، امام خمینی(ره)، شیوه‌های نقد.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها