گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای علیرضا نبی لو

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای علیرضا نبی لو

۱۷ بهمن ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای علیرضا نبی لو، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش آشنایی با منابع اسلامی سه شنبه ۱۶/بهمن/۱۳۹۷ ساعت ۱۳ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه جناب آقای علیرضا نبی لو: ساختار، روش و آموزه های تربیتی در نامه ۳۱ نهج البلاغه.

استاد راهنما: جناب آقای مجد فقیهی.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدهادی منصوری

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر کمالی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
تربیت از مهمترین مقوله‌های حیات بشری است. بی‌گمان اگر یک نظام تربیتی بر پایه‌ی معارف اسلام و آموزه‌های وحیانی استوار نشده باشد، ره به جایی نخواهد بُرد. گفتنی است مراجعه به نامه ۳۱ نهج ‌البلاغه برای کشف نگرش اسلام در امر تربیت، بسیار راهگشا خواهد بود. در این رساله، از سه بُعد به بررسی نامه ۳۱ نهج البلاغه پرداخته شده است. تبیین ساختار تربیتی نامه و تحلیل و واکاوی آن، استخراج روش‌های تربیتی موجود در نامه و نمایان ساختن مهمترین نکات و آموزه‌های تربیتی نهفته در نامه، سه محور در نظر گرفته شده برای نوشتار پیش رو است. بر اساس نتایج به دست آمده، ساختار نامه ۳۱ نهج البلاغه، نمایانگر الگویی مناسب برای چینش مراحل تربیت است و یک سیر حرکتی نظام‌مند، بر پایه شخصیت و ویژگی‌های نوجوانان و جوانان در اختیار مربّی می‌گذارد. همچنین روش‌های تربیتی برگرفته از نامه، از کارآمدترین شیوه‌ها برای ایجاد پیوند و علقه میان پدران و فرزندان و نیز مربّیان و متربّیان است و روش برخورد تربیتی با نسل جوان را به نیکی به ما می‌آموزد. نیز ژرف‌اندیشی در متن نامه، ما را به نکات و آموزه‌های فراوانی درباره وظایف مربیان و متربیان رهنمون می‌کند که بهره‌گیری از آن‌ها، ره‌ توشه مربّیان و متربّیان در پیمودن مسیر تربیت خواهد بود. کوتاه سخن اینکه امیر مؤمنان (ع) در این نامه، خط مشی صحیح پرورش و تربیت انسان را ترسیم نموده تا پدران و مادران، معلّمان و مربیان و نیز متربّیان از آن الهام گرفته و زندگی خویش را بر این پایه بنا نهند.

واژگان کلیدی
ساختار تربیتی، روش‌های تربیتی، آموزه‌های تربیتی، نامه ۳۱ نهج البلاغه، تربیت.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها