گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای مجتبی زراعت پیشه

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای مجتبی زراعت پیشه

۶ اسفند ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای مجتبی زراعت پیشه، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش اخلاق اسلامی چهارشنبه ۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ساعت ۱۸:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه جناب آقای مجتبی زراعت پیشه: اعتدال و میانه روی در خانواده از منظر اسلام.

استاد راهنما: جناب آقای دکتر خواص.

استاد مشاور: جناب آقای دکتر محمد جواد فلاح

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالقاسم زاده .

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
در این پایان نامه نویسنده با روش توصیفی تحلیلی درصدد بیان مفهوم اعتدال و تبیین، ابعاد و قلمرو اعتدال و میانه‌روی در خانواده بوده و همچنین به کارکردهای میانه‌روی در خانواده و آثار مثبت اعتدال و پیامدهای منفی عدم اعتدال می‌پردازد و روش گردآوری اطلاعات وی هم، روش کتابخانه‌ای بوده که براساس آن با مراجعه به قرآن کریم و روایات اهلِ‌بیت (علیهم السلام) و منابع نوشتاری فراوان دیگر، بهره جسته است و پس از تحلیل و طبقه بندی در چهار فصل آنها را ارائه کرده است.
پژوهشگر کوشیده است پس از توصیف و مفهوم شناسی اعتدال و میانه‌روی، پاسخگوی این پرسشها باشد:
۱. مبانی بینشی و عاطفی و رفتاری اعتدال و میانه‌روی در خانواده چیست؟
۲. قلمرو اعتدال و میانه‌روی در قرآن و حدیث کدامند؟
۳. کارکردهای اعتدال و میانه‌روی در روابط خانوادگی چگونه است؟
۴. آثار مثبت اعتدال و پیامدهای منفی عدم اعتدال، موانع و راهکارهای آن چیست؟
فصل اول در بردارنده شناسه پژوهش و مفهوم شناسی کلید واژه‌ها، نکاتی درباره محتوای پایان نامه و نیز گزارش از موضوع، تاریخچه و روش گردآوری اطلاعات است؛ فصل دوم به مبانی نظری پژوهش و قلمروی اصل اعتدال و میانه‌روی در امور مختلف زندگی پرداخته است و جوابگوی سؤال اول و دوم است؛ فصل سوم، به کارکردهای اعتدال و میانه‌روی در روابط بین همسران، والدین با فرزندان و فرزندان با والدین را مورد بررسی قرار داده است؛ که در این فصل این مطلب به اثبات رسید. که خانواده هایی که روابط بین آنها بر اساس اعتدال و میانه‌روی شکل گیرد فضائل اخلاقی، همچون احترام متقابل، تکریم، عفو و گذشت، مشورت و … در آن خانواده ایجاد می‌شود؛ این فصل جوابگوی سؤال سوم است و فصل چهارم به آثار مثبت اعتدال و پیامدهای منفی عدم اعتدال و موانع و راهکارهای آن می‌پردازد که بر اساس منابع اسلامی رعایت اعتدال آثار مثبتی همچو، دوری از شرک، اصلاح نفس، دوری از انحراف و گرایش به باطل، کسب روزی، رسیدن انسان به کمال واقعی و در نهایت سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت است و عدم اعتدال و میانه‌روی در امور مختلف زندگی پیامدهای منفی همچو؛ عذاب و نابودی، حسرت و پشیمانی، قبول نشدن دعا‌ها و رها شدن بنده به حال خود را به دنبال دارد این فصل جوابگوی، سؤال چهارم است. و در خاتمه، جمع بندی و نتیجه گیری ارائه کرده است.

واژگان کلیدی
اعتدال، میانه‌روی، خانواده، اسلام.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها