گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای محمد مهدی داداش زاده

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای محمد مهدی داداش زاده

۲۰ آبان ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای محمد مهدی داداش زاده، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مدیریت فرهنگی پنجشنبه ۱۶/آبان/۹۸ ساعت ۱۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: شاخصه های مدیریت اسلامی در قرآن با تاکید بر نظرات تفسیر آیت الله جوادی آملی.

استاد راهنما: جناب آقای دکتر ویسی.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی منصوری

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابروش.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
مدیریت اسلامی به معنای مدیریت بر اساس جهان‌بینی مبتنی بر اسلام و در چارچوب مبانی و اصول اسلامی است. آنچه اصل مدیریت اسلامی را از دیگر انواع مدیریت‌ها جدا می‌کند، روش‌ها، مقاصد و اهداف می‌باشد. اسلام اجازه نمی‌دهد که هر چیزی به عنوان هدف قرار گیرد مگر آنکه در راستای اهداف و فلسفه آفرینش که همان رسیدن انسان و جامعه به حقیقت توحید است باشد و بر همین اساس است که از دیدگاه اسلام به‌کارگیری هر روشی برای رسیدن به اهداف حتی اهداف مقدس و انسانی جایز نیست. ضرورت مدیریت از سویی و جامعیت دین اسلام اقتضا دارد که شاخصه‌های رهبر و مدیر مطلوب در جامعه اسلامی، ایمانی و سازمان خدامحور توسط دین اسلام بیان شود. از طرفی سازمان‌ها و مدیران ملزم به نهادینه‌سازی این شاخصه‌ها در مجموعه‌های اجرایی جامعه می‌باشند .بر اساس چنین ضرورتی نگارنده در طول این تحقیق با روشی توصیفی ـ تحلیلی به واکاوی این موضوع روی آورده است و پس از بیان کلیات و امور پیش نیازی، به ترتیب به تبیین شاخصه‌های برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در مدیریت اسلامی، شاخصه‌های سازماندهی، نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی و شاخصه‌های هدایت و رهبری در مدیریت اسلامی از منظر ‌الله جوادی‌آملی پرداخته است و در نهایت بدین نتیجه رسیده که مدیریت یکی از ابعاد پررنگ و حائز اهمیت در آموزه‌های اسلامی بوده؛ چراکه بر سرنوشت فرد و جامعه تأثیرات مستقیمی به دنبال خواهد داشت. اما تحقق چنین مدیریتی نیازمند محقق شدن شاخصه‌هایی در سطوح گوناگون برنامه‌ریزی، کنترل و هدایت است که همواره در بیان ‌های دینی پررنگ بوده و ‌آیت‌الله جوادی‌آملی در آثار خود به نحو گسترده‌ای بدان پرداخته است.

واژگان کلیدی
مدیریت، مدیریت اسلامی، برنامه‌ریزی، هدایت، تصمیم‌گیری، آیت‌الله جوادی‌آملی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها