گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای محسن مهدیان مهر

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای محسن مهدیان مهر

۱۳ آذر ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای محسن مهدیان مهر، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مدیریت فرهنگی شنبه ۲/آذر/۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۵ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: تبیین نقش و جایگاه نخبگان فرهنگی و سیاسی در مقابله با نفوذ فرهنگی با تاکید بر اندیشه های حضرت امام و مقام معظم رهبری.

استاد راهنما: جناب آقای دکتر رحمانی.

استاد مشاور: جناب آقای دکتر سیاه پوش

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر لیالی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
هدف دشمن از نفوذ فرهنگی، تغییر، تخریب و تبدیل باورها، ارزشها و سبک زندگی اسلامی و انقلابی مقاومت ساز و مجاهد پرور است. نخبگان فرهنگی و سیاسی به عنوان فرماندهان این جنگ نفوذی، نقش مدافعان ومبلغان این باورها و ارزشهای دینی و انقلابی را دارند. هدف از این پژوهش تبیین نقش و جایگاه نخبگان فرهنگی در مقابله با نفوذ فرهنگی می‌باشد. دشمن در آرایش فرهنگی جدید خویش به دنبال نفوذ در قرارگاه‌ها و پایگاه‌های فرهنگی تصمیم گیر و تصمیم ساز نظام اسلامی جهت تسلط بر اتاق فکر حوزه فرهنگ کشور است. ما در این پژوهش با استفاده از روش کیفی توصیفی، تبیینی قرارگاه‌ها و خاکریزها فرهنگی انقلاب اسلامی را که عرصه‌های نقش آفرینی نخبگان می‌باشد را برشمردیم و به این نتیجه دست یافتیم که عرصه‌های حضور نخبگان باید متناظر با عرصه‌های نفوذ فرهنگی دشمن باشد. با توجه به اینکه آرایش دشمن در حوزه فرهنگی،آرایشی جنگی است، لذا آرایش نخبگان نیز باید متناسب با این جنگ باشد. این آرایش فرهنگی الزامات و راهبردهایی دارد. الزامات نخبگان شامل الزامات عقیدتی و هویتی می‌شود که مقّوم نقش فرهنگ ساز و هویت ساز آنها می‌باشد. الزامات عقیدتی عبارتند از: وجود تقوا، تقویت اراده، ذکر خداوند، تفکر و روحیه انقلابی. الزامات هویت ساز نیز عبارتند از: گفتمان سازی پیشرفت و عدالت، گفتمان سازی عزّت و مقاومت، گفتمان سازی استقلال و نفی سلطه، گفتمان سازی حفظ شاکله معنوی و سیرت انقلاب اسلامی.
راهبردهای مدیریتی نیز شامل سه راهبرد رصد عالمانه، دفاع هوشمندانه و تبلیغ هنرمندانه می‌گردد.

واژگان کلیدی
نفوذ، فرهنگ، نفوذ فرهنگی، نخبگان فرهنگی، نخبگان سیاسی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها