گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای مجتبی گروسی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای مجتبی گروسی

۱۴ آذر ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای مجتبی گروسی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش انقلاب اسلامی سه شنبه ۲۶/شهریور/۹۸ ساعت ۱۶ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: نقش جریان روشنفکری غرب گرا در فتنه سال ۱۳۸۸.

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سیاه پوش.

استاد مشاور: جناب آقای دکتر خدادادی

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
جریان روشنفکری در تاریخ معاصر نقش مهم و غالباٌ منفیی در وقایع تاریخ معاصر داشته است. پس از انقلاب این کارکرد منفی در زمانها و شرایط مختلفی تاثیر خود را نشان داده است. در فتنه ۱۳۸۸ نیز به وضوح می شد نقش فکری و عملی این جریان را مشاهده کرد. در بیانیه ها، تریبونها، مواضع دست جمعی و حتی در آشوبهای میدانی. اما هیچگاه این مسئله با لحاظ همه جوانب و در یک تحقیق منسچجم مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف این تحقیق رفع این خلأ و تلاش برای انجام تحقیقی مستند است.
روش تحقیق تحلیل محتوا بوده و با مراجع به منابع و مستندات کتابخانه ای و اسنادی صورت گرفته است: کتاب، تحقیقات میدانی، مطبوعات،سخنرانیها، بیانیه ها، پیامها و اعترافات منتشر شده در دادگاههای مرتبط منبع این تحقیق بوده است.
نتایج تحقیق نشان می دهد جریان روشنفکری هم در عرصه تئوریک ( تدارک مقدمات نظری جهت تشکیک در سلامت و صحت انتخابات)و هم در میدان عمل (همراهی با سرویسهای جاسوسی خارجی و نیز حضور در تحرکات و آشوبها) نقش مهمی در شکل دهی به جریان فتنه داشته است. این موضوع هم در خصوص وقایع قبل از انتخابات ۸۸ صادق است و هم بعد از سال ۸۸. بر اساس یافته های تحقیق مهمترین افراد تاثیر گذار در این عرصه عبارتند از:
عبدالکریم سروش، بابک احمدی، سعید حجاریان، حسین بشیریه، محسن کدیور، عطاءالله مهاجرانی، خشایار دیهیمی، حاتم قادری، شیرین عبادی و…

واژگان کلیدی
روشنفکری، فتنه، روشنفکری غرب‌گرا. فتنه ۸۸.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها