گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای مهدی ملک حسینی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای مهدی ملک حسینی

۱۳ بهمن ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای مهدی ملک حسینی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مبانی نظری اسلام پنج شنبه ۱۱/بهمن/۱۳۹۷ ساعت ۱۵ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه جناب آقای مهدی ملک حسینی: تبیین مسئله حیات پس از مرگ و جایگاه شفاعت در آن از دیدگاه علامه مخبر دزفولی.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن پناهی آزاد

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدنژاد.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
مسأله «مرگ» از اموری است که بدون تردید برای هر انسانی تحقق پیدا خواهد کرد؛ اما آیا بعد از آن، حیاتی برای انسان است یا خیر؟ به غیر از مادگرایان، همه اندیشمندان و متدین به ادیان الهی و حتی اکثر متدین به ادیان غیر الهی به مسأله حیات بعد از مرگ اذعان نموده‌اند. گرچه مراحل تحقق آن (همچون وجود عالم برزخ) و همچنین نوع تحقق آن (جسمانی یا روحانی یا هر دو) و همچنین اتفاقات متحقق در آن (همچون مسأله شفاعت) در بین آنها مورد نزاع و اختلاف آراء است؛ در بین اندیشمندان اسلامی، مخصوصاً علمای اسلام و شیعه، علاوه بر تحقق قطعی معاد جسمانی و روحانی، وجود عالم برزخ و استکمال در آن و همچنین شفاعت شافعین در روز قیامت از اموری است که با دلایل عقلی و قرآنی و روایی مورد تبیین و اثبات واقع شده است. از جمله اندیشمندان معاصر، علامه حاج شیخ عباس مخبر دزفولی است که در تحقیق حاضر آراء ایشان در این زمینه مورد تبیین و تحلیل واقع شده است.
تبیین عقاید مختلف درباره عالم برزخ و بررسی دلایل آنها؛ بررسی رویکردهای مختلف به معاد؛ بررسی ادله اصل معاد و ادله معاد روحانی؛ تبیین شفاعت مورد نزاع (تاثیر شفاعت؛ زمان شفاعت؛ شافعان؛ مشمولان شفاعت؛ محرومین شفاعت)؛ بررسی شبهات و پاسخ به آنها در دو ساحت معاد و شفاعت، از جمله اهدافی است که این تحقیق از طریق تحلیل و توصیف و از روش کتابخانه‌ای مورد پژوهش واقع شده است.

واژگان کلیدی
علامه مخبر دزفولی، مرگ، برزخ، معاد، شفاعت.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها