گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای محمدعلی لک زائی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای محمدعلی لک زائی

۲۶ اسفند ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای محمدعلی لک زائی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی چهارشنبه ۲۲/۱۲/۱۳۹۷ ساعت ۱۳ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه جناب آقای محمدعلی لک زائی: تاثیر امنیت بر تمدن از منظر نهج البلاغه.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر یدالله حاجی زاده.

استاد مشاور: جناب آقای دکتر فولادی

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر بیات.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
امنیت یکی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین نیازهای انسان و مهم‌ترین رکن از ارکان حکومتهاست. در ادوار مختلف خصوصاً در دوره‌های معاصر با انحطاط امنیت به ویژه در جهان اسلام مواجه هستیم. سخنان جمع‌آوری شده امام علی (علیه‌السلام) در کتاب گرانسنگ نهج‌البلاغه دانشی است فوق دانش بشر که بشریت در همه جوانب می‌تواند از آن استفاده کند. سوالی که این پایان نامه در صدد پاسخ گویی به آن بوده چنین است: امنیت چه تاثیری بر تمدن از منظر نهج‌البلاغه دارد؟
در این پژوهش با بهره‌گیری از روش توصیفی تحلیلی، تاثیر امنیت بر تمدن از منظر نهج‌البلاغه، در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفت و عناصری همچون دین و آموزه‌‌های دینی، علم و دانش، محیط جغرافیایی، نیروی انسانی و … به عنوان مؤلفه‌هایی در تحقق تمدن مورد توجه قرار گرفت. هم‌چنین جایگاه امنیت در تحکیم پایه‌های حکومت، وحدت‌بخشی اجتماعی، و عاملی مهم در اصلاح دنیا و آخرت مردم روشن گردید. امنیت و جایگاه آن در کمک به رونق اقتصادی، عمران و آبادانی و راهکارهای تحقق رشد اقتصادی در سایه امنیت، و … نیز از منظر نهج‌البلاغه بررسی گردید.

واژگان کلیدی
امام علی علیه‌السلام، اقتصاد، امنیت، تجارت، تمدن، فرهنگ، عدالت، نهج‌البلاغه.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها