گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم راحیل قربانی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم راحیل قربانی

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم راحیل قربانی، مقطع کارشناسی ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش آشنایی با منابع اسلامی یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۴ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: آسمان در قرآن و بررسی شبهات مرتبط با آن (با تأکید بر پاسخ گویی به کتاب نقد قرآن سها).

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسترحمی.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضایی اصفهانی.

استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر جزایری،

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه پرداخت.

در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده
قرآن کریم در راستای هدایت انسانها از راه‌های گوناگونی از جمله طرح مباحث علمی بهره برده است. این مسئله همواره مورد سوال و شبهه از سوی افراد و گروه های گوناگونی بوده است که ضرورت پاسخگویی به آنها بر کسی پوشیده نیست. از جمله مسائل و موضوعات علمی که قرآن کریم در ایات متعددی به آن پرداخته، آسمان است.
می توان آیات قرآنی در باره آسمان را در دو حوزه ویژگی‌های فیزیکی آسمان، اجرام و پدیده های آسمانی و همچنین مکانیک آسمان و اجرام آسمانی تقسیم کرد که فصول این پایان‌نامه نیز بر همین اساس سامان یافته است. در حوزه فیزیک اسمان، قرآن کریم به سقف بودن آسمان، بالانگه داشته شدن و یک دستی اسمان پرداخته و دقایقی را بیان کرده است که دانش امروزی گواه صدق آن است. در حوزه مکانیک آسمان نیز قرآن حکیم در زمینه حرکت و نفوذ در آسمان، همچنین حرکت خورشید و ماه، و پیدایش شب و روز سخنان اعجاز گونه‌ای بیان داشته است. این در حالی است که معاندان به طرح اعاهایی همچون تعارض یافته‌های علمی با مغالطه و تمسک به منابع نامعتبر سعی در اثبات ادعای خویش دارند در حالیکه مراجعه به آیات قرآن و نیز یافته های دانش نجوم و توجه به معیارهای تفسیر علمی معتبر، برای نقض ادعای آنان کفایت می کند.
این نوشته با بهره‌گیری از روش مطالعه میان رشته‌ای و با تمتع از یافته‌های دانش نجوم و نیز با نگرش به معیارها و ضوابط دقیق تفسیر علمی و نجومی به تبیین آیات قرآن در زمینه ویژگی‌های فیزیکی آسمان و اجرام آسمانی و همچنین مکانیک آسمان و اجرام آسمانی پرداخته و در این دو حیطه با رد ادعاها و مبانی دکتر سها به پاسخگویی به شبهات مطروح ایشان در کتاب «نقد قرآن» پرداخته است.

واژگان کلیدی
آسمان، قرآن، اعجاز نجومی، سها، شبهات.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها