گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا نظری خانمیری

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا نظری خانمیری

۲۹ آبان ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا نظری خانمیری، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش اخلاق اسلامی دوشنبه ۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ساعت ۱۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه سرکار خانم زهرا نظری خانمیری: تأثیر باور به ناظر بودن امام زمان (عج) بر اعمال در پایبندی به اخلاق.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهروز محمدی منفرد.

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر محمد جواد فلاح و حجت الاسلام و المسلمین دکتر پناهی آزاد.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
بر اساس آموزه‌های دینی، علم نبی به تبع آن علم امام به اذن الهی می‌تواند؛ از قلمرو وسیعی برخودار باشد؛ در روایات فراوانی امام به عنوان یکی از ناظران بر اعمال معرفی شده است. بنابراین باید‌ انسان مواظب‌ اعمال و رفتار خود باشد. بر همین اساس، باور به ناظر بودن امام زمان(عج) بر اعمال در پایبندی به اخلاق؛ یعنی انسان توجه کند که امام زمان(عج) تمام کارهای او را در نظر دارد؛ و از تمام حرکات و سکنات ریز و درشت، خواه در قالب گفتار، رفتار یا افکار آگاه است.

سوال مهم این است که این باورداشت، چگونه می‌تواند در پایبندی به اخلاق، دوری از گناهان، تحمل سختی‌ها و … یاری رساند؟ نگارنده در این تحقیق با استفاده از آیات و روایات معصومین و با رویکرد تحلیلی و توصیفی می‌کوشد؛ با بیان ناظران، عمق و دامنه نظارت امام زمان(عج) بر اعمال؛ تأثیر این باورداشت بر اعمال در پایبندی به اخلاق فردی و اجتماعی بررسی کند. از عوامل تأثیرگذار بر این باورداشت کثرت ناظران اعمال، عمق و دامنه نظارت و ثبت و ضبط شدن اعمال است. از ثمره‌های مهم این باورداشت خوف و رجاء است؛ گفتنی است این دو باعث می‌شوند که فرد از رفتار و اخلاق خود مراقبت کند؛ از رفتارهای ناپسند دوری کرده، به رفتار پسندیده روی آورد؛ در برابر دشوارهای زندگی و وسوسه‌های شیطان مقاومت کرده، انگیزه برای تلاش در زندگی پیدا می‌کند، و مهم‌تر از همه، نظارت و مراقبت درونی را در خود تقویت و فعال‌تر می‌کند.

واژگان کلیدی
ناظر بودن، امام زمان(عج)، معرفت، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها