گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم سمانه سعیدی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم سمانه سعیدی

۳ آذر ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم سمانه سعیدی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش انقلاب اسلامی چهارشنبه ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ساعت ۱۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه سرکار خانم سمانه سعیدی: اسارت زنان در جنگ سوریه و عراق و وظیفه جمهوری اسلامی ایران.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر باقرزاده.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر باباپور

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر خدادادی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
با توجه به حملات و جنایات اخیر گروه‌های تکفیری که در راس آن‌ها داعش در غرب آسیا بالاخص عراق و سوریه در خصوصو زنان و دختران بی‌کناه بالاخص ایزدی‌ها و محکومیت جنایات و عملکرد این گروه منفک از اسلام توسط علمای اهل سنت و مجامع بین‌المللی از طرفی و عملکرد و نقش و مسئولیت جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیشینه اسلامی و قانون اساسی از طرف دیگر امری بسیار حاز اهمیت است و ضرورت این پژوهش در این زمینه کاملا واضح و آشکار است بدلیل عدم پژوهش در خصوص مسولیت جمهوری اسلامی ایران در قبال آن پرداخته شده است.

در ابتدا در خصوص مفهوم جهاد و جنگ و اسارت از منظر فقه اسلامی و حقوق بین‌الملل پرداخته شده و سپس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در حروزه ملی و بین‌المللی و همچنین به بررسی عملکرد ایران در قبال این گروه منفور در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی که نقش حمایتی از زنان سوری و عراقی را داشته پرداخته ایم و در آخر برخورد ایران با حامیان داعش مورد بررسی قرار گرفته است.

دستاورد تحقیق حاصل این است که این گروه به ظاهر اسلامی جدا شده از اسلام چه در حوزه اعتقادی و چه در احکام جهاد و اسارت و مفهوم تکفیر از طرف علمای اهل تسنن محکوم شده و ادعای آنان در خصوص مسلمان بودن کاملا مردود است و همچنین محکوم کردن در مجامع بین‌المللی.

و همچنین چگونگی برخورد ایران با حامیان داعش از جمله امریکا و عربستان و…. و زیرسوال بردن عملکرد این کشورهای به ظاهر مخالف داعش که با بمباران غیرنظامیان و مردم بی‌گناه و زیرساخت‌های اقتصادی عراق و سوریه به بهانه نابودی و مبارزه با داعش است.

واژگان کلیدی
اسارت، جهاد، تکفیر، داعش، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها